Menar du att du rattar fullt rattutslag åt höger/vänster eller endast lite? För det är varken bra för däcken som slits en del så man rattar när bilen står still, hjulinställningen tar sakta men säkert "stryk", samt att styrservon får arbeta extra hårt och då viner. När man rattat fullt rattutslag åt något håll, så viner det extra mkt i slutet, när man hör det ska man släppa efter lite, för det första svänger bilen inte mer för att det precis i slutet viner extra mkt, för det andra tar det stryk på styrservon som bara den... Du kan "bränna" den ifall du håller kvar ratten i "ändläget" en längre stund... Så höja tomgången behöver du absolut inte göra, kolla nivån på servo-oljan bör du göra och fyll på den ifall det behövs. Det är antagligen detta vinande du pratar om, förresten, när man rattar när bilen står still viner det också extra mycket, inte bara i "ändläget" utan i princip hela tiden för servon får ju arbeta mkt hårdare med tanke på att hjulen inte är i rullning...
Lycka till
