Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av scubamac
Tjena!
Det viner om min servo när man rattar höger&vänster på tomgång ska man byta oljan eller höja tomgången en aning :?: :lol:
Användarvisningsbild
av Ramon
Tjenis!
Menar du att du rattar fullt rattutslag åt höger/vänster eller endast lite? För det är varken bra för däcken som slits en del så man rattar när bilen står still, hjulinställningen tar sakta men säkert "stryk", samt att styrservon får arbeta extra hårt och då viner. När man rattat fullt rattutslag åt något håll, så viner det extra mkt i slutet, när man hör det ska man släppa efter lite, för det första svänger bilen inte mer för att det precis i slutet viner extra mkt, för det andra tar det stryk på styrservon som bara den... Du kan "bränna" den ifall du håller kvar ratten i "ändläget" en längre stund... Så höja tomgången behöver du absolut inte göra, kolla nivån på servo-oljan bör du göra och fyll på den ifall det behövs. Det är antagligen detta vinande du pratar om, förresten, när man rattar när bilen står still viner det också extra mycket, inte bara i "ändläget" utan i princip hela tiden för servon får ju arbeta mkt hårdare med tanke på att hjulen inte är i rullning...

Lycka till :wink: Hoppas svaret gav dig ngt!
Användarvisningsbild
av scubamac
Tack för tipset!
Men det är typ när man fickpakerar och det är så fort man rör ratten
höger eller vänster... :D
Mvh/ Mackan
Användarvisningsbild
av Ramon
Japp, det stämmer, fast försök att krypköra när du fickparkerar. Alltså att "leka med kopplingen" så att bilen rullar jättesakta och då svänga. Sen så ifall man backar ut från en vanlig parkeringsficka åt höger (backar ut med baken åt höger), så bör man innan man stannar vrida tillbaks ratten till vänster för det är ju dit man ska åka (i detta ex.). Många backar ju ut, stannar, vrider ratten stillastående och kör iväg, inte bra...

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]

Blond läder eller ej

I den XC70 jag hade tidigare, med Blond kläds[…]

Koppling som fastnar halvvägs

Hade samma problem på min V60 D4 2015, bytte[…]

Jag köpte skivor och keramiska belägg fr[…]