Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jocce_84
Jag har en v40 t2,0 99 och när jag köra iväg med bilen och växlar så vid ett visst läge så skriker kopplingen sen när motorn har blivit varm så är det lättare att undvika detta... vad kan det vara för fel?
av Rekan
Har precis samma problem. väntar också desperat på svar..
Användarvisningsbild
av Nexus
lånade ett inlägg från *pettson*(sorry :wink: ) i en annan tråd. Kanske kan det vara åt hållen :???: :???:

*Det kommer inte att försvinna. Det är materialet som används i kopplingarna som låter. Det är samma sak med 850 serien och nyare kopplingar.. Precis i ögonblicket när kopplingen drar låter det.. och det blir lite högre när kopplingen är varm.. Det blir som ett litet skrik. Och det förekommer både pirat och med märkeskopplingar.. ljudet kom egentligen redan när asbest blev uteslutet ur kopplingarna.*
av Jocce_84
måste jag byta hela kopplingen för att de ljudet ska försvinna???
Användarvisningsbild
av Nexus
Jocce_84 skrev:måste jag byta hela kopplingen för att de ljudet ska försvinna???
Troligtvis så måste du det :( men även nya kan tjuta p g a asbetsfri lamell)
Ett litet fult knep kan vara att slira på kopplingen så kan det bli bättre men ingen garanti att det inte kommer tillbaka :wink:
av metalHJ
Finns många med just detta "problemet", om man nu ska kalla det för ett problem! Har exakt samma på min bil, och det enda problemet är just att det låter. Det inverkar inget på funktionen. Så jag väljer att leva med det, tills kopplingen verkligen visar sig vara slut! Hela poängen jag vill komma till är att även om man byter mot ny koppling, kanske det inte garanterar att du slipper oljudet i framtiden då det verkar bero på materialet lamellerna tillverkas av.

Har nyligen köpt en automat som andra bil, där jag förhoppningsvis ska slippa skriket :)

Vet ej men kan du inte ställa max belysning m[…]

Laddbox

Hej, jag har just köpt en v60 t6 recharge. Ja[…]

trådlös laddning

Om någon i framtiden vill veta vad kag gjord[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Jag hade problem med lambdasond i ett halvå[…]