Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
#133349
Vet inte om detta är rätt forum(försökte på forumet för nya V70 tec. utan reaktion).

Hur fungerar dieselvärmaren på Volvo? Har beställt en XC70 D5. Fick höra av en god vän att den startar automatiskt om det är kallt ute(?) och motorn är igång. Stämmer det? Är det vid startögonblicken den känner av temeraturen? eller även om temperaturen sjunker? Vet ni vid vilket gradantal den startar?
av Addekarlsson
#133352
Att skapa flera trådar i olika avdelningar leder bara till ett hänglås. Nu låste jag den andra tråden, och hänvisade hit, eftersom denna var rätt placerad. :wink:

Dieselvärmaren fungerar så här:
Du startar bilen, den känner av temp. Är det kallt nog (vet inte gränsen för detta, men de tär redan på plusgrader i alla fall) så startar även värmaren. Sen kör den på tills du stänger av bilen igen.

Det går att köpa till en klocka, så den går att styra via timer, precis liakdant som en bensinvärmare, även kallad parkeringsvärmare.

Mer info om dessa värmare finns på forumet, om du söker lite.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#133368
Pratade med grabbarna på Volvoverkstaden här på orten och de menade på att värmaren startar när det är ca under plus 5 eller 7 grader. Då drar bilen mer än vad färddatorn visar. Felprocenten ökar. Eftersom värmaren inte inräknas i bränsleförbrukningen.

Om man köper till timerfunktionen så kan man få den att värma upp kupén också. Den värmer då först upp kylvattnet till typ 20 grader, därefter börjar den värma även inne i kupén. Direktstart ger en timma drift ungefär.

Timer ger olika drift-tid beroende på ute-temperatur. Ställer du in timern på klockan 08.00 så är bilen lagom varmt till kl 08.00.

Läste i en annan tråd här på forumet att man kan "låsa upp" timerfunktionen i efterhand med mjukvara. Dvs, har man en dieselbil så kan man ruva på en kul hemlighet...en parkeringsvärmare man inte hade någon aning om att man hade :))
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#133419
Japp dieselvärmaren startar automatiskt under 5-7 grader.

Grymt irriterand att det inte går att stänga av tillfälligt, ska man bara flytta bilen utanför huset tex eller köra 100 meter till affären hoppar den igång helt i onödan. Den hinner ju inte värma något på de sekunderna, bara slita på tändaren.

Men den går inte hela tiden, bara till motorn är varm, sen slår den av. Blir det svinkallt så motorns värme inte räcker så går den igång igen.

Timern är bara mjukvara då den använder kupefläkten för att blåsa in värmen. Men kostar likväl några tusenlappar att ladda in. Den vill jag inte vara utan, suveränt att ställa in kvällen innan tex.
av dali
#133428
Var inne idag och frågade vad det kostar att lägga in mjukvara för timer på en begagnad V70 D5, det kostade 2898 kr.
Användarvisningsbild
av Barkbiten
#133477
dali skrev:Var inne idag och frågade vad det kostar att lägga in mjukvara för timer på en begagnad V70 D5, det kostade 2898 kr.
Hehe... någon som vågar gissar den marginalen? :P

Vissa kan ta betalt helt klart. RTI-navigatorn tex kostar 34.000 kr som tillbehör. Plus montering :)

Eller baslådan 5.000 kr plus montering.... verkar inte vara kineser som gör den :)
av olson
#133478
dali skrev:Var inne idag och frågade vad det kostar att lägga in mjukvara för timer på en begagnad V70 D5, det kostade 2898 kr.
Fråga på annan verkstad. Prisernaa varierar
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#133533
Tror inte du får det billigare, det är Volvo inte verksatden som sätter priset på mjukvaran som ska laddas.

Om det gick att få billigare skulle ju alla hoppa över att beställa och efterinstallera denna funktion.
Användarvisningsbild
av Harald
#133547
Jeg kjøpte min D5 i tyskland i fjor.
Den kom originalt uten timerstyring av dieselvarmeren.
Pris på oppgradering i Tyskland var 750 Euro!, mens den koster 100 Euro i Belgia (markedstilpasning). Forhandler i Tyskland sa at de fleste kjøpte uten timerstyring og kjørte en svipptur til Belgia for å oppgradere (jeg kjøpte i Bonn, som er et steinkast unna Belgia)

I Norge kostet oppgraderingen 2500 Nok (ca 2900 Sek).

Det börjar bli hög tid att bagageutrymm[…]

Funderar på att leta lite på skroten e[…]

P0171

Visst sitter evap-ventil och kolkanister baktill v[…]

Joo, det är den. Jag har använt den n&au[…]