Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattiasg
Hej!

Har en grön v40 - 98 som idag gick igenom besiktningen utan anmärkning!

Men nu till saken. det är en sak som jag undrar över.

Jag har ett pysande ljud från höger sida på motorrummet. Det låter precis som läckande luft och det låter relativt konstant oberoende på varvtal. Det låter också en kort stund efter det att jag stängt av motorn och allt stannat. Det låter även med AC:n avstängd. Vidare fungerar AC:n som den ska.

Vad kan detta ljud komma ifrån?
av mattiasg
Har nu kollat ABS-enheten, och allt där verkar tätt...

Inga tips?
Användarvisningsbild
av volvo51
Vacumslangen till bromsservon? Böj på den.
av mattiasg
är det slangen som går ut från höger sida av insuget?
har kollat den men såg inget fel.

En mek. lyssnade på ljudet och sa att det var tjuvluft.
Om jag kollar bromsservoslangen, vad ska jag kolla efter det?
av mattiasg
Verkar som jag lokaliserat ljudet!

Det kommer troligen från kolkanistern! Har läst att den endast skall "sugas ur" då motorn är under belastning men nu verkar den således suga hela tiden.

Har någon bytt komponenter runt kanisteren och vet vad det kostar/ hur mycket jobb det är?
av *pettson*
mattiasg skrev:Verkar som jag lokaliserat ljudet!

Det kommer troligen från kolkanistern! Har läst att den endast skall "sugas ur" då motorn är under belastning men nu verkar den således suga hela tiden.

Har någon bytt komponenter runt kanisteren och vet vad det kostar/ hur mycket jobb det är?
Det är inte runt AC systemet då? Du får en tryckförändring.. det är tryck även när systemet inte är igång.. Du förångar ju gasen från flytande till ånga som ska tränga ut ur systemet.. I min 850 hörs detta tydligt efter avstängning och det ska låta så..
av mattiasg
Tror inte det kommer från ACn. Ljudet har inte alltid funnits och det låter även när ac:n är avstängd.

Ska ringa en verkstad nu, får se vad de har att säga om min "slutsats"
av mattiasg
Hej igen.

Har nu haft bilen uppe på lyft och kollat alla slangar/kopplingar till kanistern.

På ovansidan finns två slangar (en från tanken samt en som går till insuget via en solenoid. Alla slangar sitter som de ska och är hela.

Det finns också en tredje "nippel" där en slang skulle kunna sitta, men där sitter ingenting. Borde det göra det?

Hur bökigt är det att byta solenoiden?

PS. Jag reser mycket utomlands i jobbet så därför sker felsökning sporadiskt...
av mattiasg
Problemet löst!

Jag undersökte slangarna mellan kanister och solenoid noggrannare, kollade speciellt nära kanistern en slang (ca 5 cm lång) var söndersprucken. Bytte slangen och nu är ljudet borta. Förbrukningen gick ned aningens och tomgångsvarvtalet minskade lite. Känns mycket bra.
V60 Hybrid - Erfarenheter

Nån som har en v60 d5 2016 hybrid som g&ar[…]

Det tackar vi för, mitt i semestern och allt.[…]

Trådlös laddning MY2026

I Volvos pressmeddelande för XC60 MY2026 fram[…]

V50 1,8l. 2005

Hej! Jag har en liten fråga: Det kommer in[…]