- lör 01 sep 2007, 10:16
Hur man bör gå till väga beror kanske lite på hur det ser ut undertill bilen. Finns ingen rost utan du bara vill förstärka ditt nuvarande rostskydd så är det bara att se till att det är torrt och borsta bort allt som sitter löst. Behandla sedan med Underredsmassa på burk (billigast) eller köp något som kan sprutas på. Om du använder underredsmassa på burk är den inte alltid så lätt att pensla på, det jag har gjort för att underlätta är att blanda upp underredsmassan med lite alifatnafta el liknande. Det blir då lättare att pensla och det tränger lättare in på svåråtkomliga ställen. De ställen som jag tror är viktigast är hjulhusen bak då det utsätts för grussprut, så ta gärna ett extra lager där.
Har det redan börjat komma lite rost på sina ställen och du vill göra ett bra jobb så att inte rosten kommer tillbaka måste all rost slipas bort till plåtrent grundmåla och till sist underredsmassa.
En variant som jag har använt (som säkert kommer kritiseras nu) är att om det är gravrost och du inte vill/orkar/kan svetsa så slipa/borsta bort den lösa rosten. Tag sedan en blandning av spillolja och underresmassa och pensla på. Med denna metoden får du räkna med att behandlingen bör återupprepas typ en gång om året. Har det rostat så mycket att plåten börjar bli tunn på bärande delar så är det bättre att svetsa. Det kan hända att det finns en bättre variant på den sista metoden och då är jag också intresserad av att höra om den.
/ Tomas