Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tja, hade ett knakande ljud från drivaxlarna och lämna in den hos Bilia i Haninge , dom så att det inte var nåt farligt och att det skulle gå på högst 800kr, dom skulle bara limmat splinesen.

Men sen när jag hämtade ut bilen så fick jag betala 1495kr, 595kr för felsökning och 900kr för att ha limmat. det tycker jag är för mycket + att dom redan hade sagt att dom bara skulle limma och att det skulle högst gå på 800kr. Jag klagade som fan men var tvungen att betala för att få ut bilen.. fick betala 695kr extra är det rätt? vad tycker ni? :evil:
Användarvisningsbild
av iaken
Då ska man inte begära en muntlig offert. Ta det på papper. bilia har väl som policy att man alltid ska få veta vad det kostar innan.
av sonytheman
iaken skrev:Då ska man inte begära en muntlig offert. Ta det på papper. bilia har väl som policy att man alltid ska få veta vad det kostar innan.

fick det på papper men det stog inte vad det skulle kosta, bara vad de skulle göra...
Användarvisningsbild
av henka35
Problemet går oxå att lösa genom att montera bult från XC90 på drivaxeln. Kostar 25 kr/st och går på några minuter...
Åtdragningsmoment: 35 Nm + 90°
sonytheman skrev:Tja, hade ett knakande ljud från drivaxlarna och lämna in den hos Bilia i Haninge , dom så att det inte var nåt farligt och att det skulle gå på högst 800kr, dom skulle bara limmat splinesen.

Men sen när jag hämtade ut bilen så fick jag betala 1495kr, 595kr för felsökning och 900kr för att ha limmat. det tycker jag är för mycket + att dom redan hade sagt att dom bara skulle limma och att det skulle högst gå på 800kr. Jag klagade som fan men var tvungen att betala för att få ut bilen.. fick betala 695kr extra är det rätt? vad tycker ni? :evil:
Nej, det är fel !

Har du fått ett pris så är det det som gäller, om inte dom ringt upp och informerat dig om en prisförändring.
av Motörhead
Jag har för mig att ett pris som en hantverkare/verkstad har lämnat får högst avvika med 15% enligt konsumentköplagen (om det nu inte har blivit ändrat då).
Sedan så ÄR en muntlig överrenskommelse juridiskt sett lika bindande som en skriven. Problemet brukar vara att kunna bevisa vad som har sagts.

Edit: Och varför behövde de ta ut en felsökningskostnad om de redan innan visste vad som var fel??
sonytheman skrev:Tja, hade ett knakande ljud från drivaxlarna och lämna in den hos Bilia i Haninge , dom så att det inte var nåt farligt och att det skulle gå på högst 800kr, dom skulle bara limmat splinesen.

Grattis ock välkommen i klubben då har du också fått bilen "förstörd". Att fylla splinsen med locktite verkar vara en skitåtgärd, bättre hade det varit med en ny mutter......

...då hade det gått att monteras isär den dag du behöver byta drivknutsdamask. Och det behöver man ju förr eller senare.
av sonytheman
Dom sa att dom var tvugna att göra en felsökning för att vara säkra att det var det som var problemet och inte reparera fel sak sa dom. Vad tycker ni ska jag tillbaka ditt och klaga? eller är det menningslös nu?

Och om det är bättre med att sätta ditt ett mutter iställe , varför gör dom inte det då? E så jävla förbannad på dom jävlarna.... :evil: :evil:
av Kena
Verkligen dålig stil om inte olagligt (oetiskt)att först ge ett pris för ett redan konstaterat fel och sedan ta betalt igen för felsökning. Nä, kontakta konsumentrådgivaren och hör efter hur du ska göra.
av Motörhead
Håller med. Varför lämnade du in bilen? Var det inte för limningen? Då SKA de inte ta ut en felsökningskostnad. Klaga! 595kr är inte fy skam.

Om du lämnade in bilen för att det lät illa är en sak, då kan man förstå en felsökning, men inte om de visste vad det var och tog in bilen för limmning. Kolla vad som står på ordern.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]