Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Lulleis
#127473
Ska spola rent automatlådan.
Vilket av rören ska man lossa för att få ur den gammla oljan?
Övre eller nedre?
Måste man använda dexron II E alt. dexron II D som det står i instruktionsboken eller är det dexron III som gäller?
av LaRy
#128571
Hej! Det verkar som om du ej får någon hjälp. Jag har endast erfarenhet från 10 år äldre Volvo 740 med AW71 låda. Denna låda förekommer även ibland i 960. På min gamla Volvo lossar jag det övre röret vid sköljning. Jag kan inte se någon orsak till varför detta skulle ha ändrats. Även denna gamla bil skall ha Dexron II olja. Efter noggrann läsning tillsammans med Volvos personal kom vi i mitt fall fram till att jag numera skall använda Dexron III. Gå in på Volvo-butiken och läs det finstilta på oljeburken. Där finns information om vilka tidigare oljor som deras Dexron III ersätter. Tag med förstoringsglas, texten är mindre än det finstilta i ett mobiltelefonavtal.
Var försiktig när du återansluter röret, många har sabbat gängan. Rörets hårda gänga skär lätt sönder oljekylarens mjuka aluminiumgänga. Vid min första och enda sköljning på Volvoverkstad hjälpte Kristianstads Automobil mig med att sabotera gängan så att jag senare behövde byta kylare.
av I.H.P
#128585
Här e en engelsk beskrivning:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmi ... FluidFlush
Dexron 3 standarden är en vidareutveckling av Dexron 2 som ersätter denna.

//Björn
av Addict
#128647
Granngården säljer bra och billig olja: http://www.agrol.se
Där finns tabeller på vilken olja du ska ha.
av Lulleis
#128869
Hej igen!

Efter lite forskning i vadis och hos volvo, har jag gjort en guide som jag hoppas kommer hjälpa någon framöver.

Sköljning av automatlåda aw30-43/LE på Volvo 960 95-framåt.

Verktyg som behövs:
Bild

17 nyckel
24 nyckel
Hylsförlängare ½
10mm slang ca 50cm lång. Den behöver inte vara genomskinlig då den används för påfyllning.
Tratt för påfyllning
Genomskinlig slang 13mm ca 1-1,5m lång.
ca 20 liter Mobil ATF 320 (kostar 73kr/l hos din volvohandlare). Säljs i 1liters flaska.
20 liters dunk

1. Parkera bilen på plant underlag.
2. Lägg växelspaken i P-läge och dra åt handbromsen.
3. Popup the hood.
4. Använd 17 nyckeln för att lossa på det undre röret till kylaren, håll emot den större anslutningen på kylaren med 24 nyckeln.

Bild
Bild
Lägg en trasa under anslutningen då det kommer droppa lite både från röret och kylaren.

5. Trä på en 13mm genomskinlig slang på röret. Den andra änden av slangen sticker du ner i dunken som är litermarkerad. Slangen bör vara 1-1,5m lång. Se till att dunken står på plan mark, så du ser hur mycket du tömt.

6. Ta nu hylsförlängaren och klicka fast den på oljestickan som sitter en bit ner, bakom oljestickan för motorn. Vrid ett kvarts varv och dra upp stickan.

Bild

7. Ta nu 10mm slangen och sätt tratten i ena änden och stick ner den andra i hålet där oljestickan satt.
Det kan vara lite knepigt att få in slangen då den sitter en bit ner, då kan du använda en ståltråd som du sticker in i slangen för att få den styv. Du kan även använda oljestickan för motorn. Glöm inte att torka av den först från motorolja. På så sätt kan du lättare styra in slangen i hålet.

8. Nu när påfyllningsslangen är på plats ber du din polare sätta sig i bilen och starta. Nu pumpas den gamla oljan ut i 20 litersdunken. När ca 2 liter olja har kommit ut eller när du ser luftbubblor i slangen, skriker du åt din polare att stänga av motorn.

9. Nu tar du 2st, 1 liters flaskor av Mobil ATF 320 och häller i de i tratten och låt det sjunka ner.

10. Repetera moment 8 och 9 tills dina 20liter ATF är slut.

11. Nu är din ATF olja förmodligen röd och fin. Ta bort tratten och påfyllningsslangen.

12. Sätt tillbaka oljestickan i hålet.

12. Ta bort 13mm slangen från röret.

13. Skruva tillbaka röret på kylaren. Skruva så långt det går med händerna för att undvika att skada gängorna. Använd 17 nyckeln för att skruva, håll emot den större muttern med 24 nyckeln.

14. Dax att knäcka första biran!

15. Nu ska vi kontrollera oljenivån i lådan och det gör vi genom att dra upp oljestickan, men först...

16. Starta bilen i P-läge.

17. Låt växelspaken vara i 4-5 sekunder på varje växel.

18. P vänta 4-5sek, R vänta 4-5sek, N vänta 4-5sek, D vänta 4-5sek, 3 vänta 4-5sek, L vänta 4-5sek.

19. Gör nu likadant fast nerifrån och upp.

20. L vänta 4-5sek, 3 vänta 4-5sek, D vänta 4-5sek, N vänta 4-5sek, R vänta 4-5sek, P vänta 4-5sek.

21. Låt bilen stå på tomgång i P-läge i 2min.

22. Med motorn fortfarande på, kontrollera nivån på oljestickan. Fyll på vid behov.
Alternativt töm vid behov genom pluggen på oljetråget.

Bild

23. Stäng av motorn.

24. Torka rent i motorutrymmet om du spillt olja, annars finns risk för brand.

25. Stäng motorhuven.

26. Drick upp resten av biran och glöm inte att bjuda polarn som tack för hjälpen.
av Volvokarl
#216382
Ja vad jag förstår enligt samtal med auktoriserad Volvoverkstad och vad som skrevs i det där engelska forumet
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Transmi ... FluidFlush
så skall ju slangen till kylaren som skall samla upp den gamla oljan anslutas till den övre kopplingen, inte den undre. Den övre kopplingen är väl returen in i växellådan, enligt den tecknade bilden . Blir det inte så att om man bara tömmer genom att lossa den undre, då spolar man igenom oljan i växellådan främst men det som är kvar i kylaren cirkuleras inte bort :???: Sen när man gjort hela proceduren och återansluter den som du säger, ja då blåser man i nya oljan och blandar den med den gamla som blivit kvar i kylaren ? Ja jag vet inte, rinner oljan ut nedtill automatiskt från kylaren eller sitter det nån backventil där som stoppar det när man lossar slangen nedtill ? Jag tänker mig att oljan trycks in i kylaren underifrån och uppåt och sedan returneras från den övre. Om det inte är något tryck i systemet eller någon form av sug i returen så blir inte oljan i kylaren bortsköljd ?? Ja jag spekulerar lite :???:

Sugs den gamla oljan ut från kylaren upptill när man gör oljebytet eller krävs det att systemet, där olja under tryck i inloppet nedtill, trycker runt oljan så att säga :?: :???:
av metalHJ
#216491
Mycket bra beskrivning ang. skölja automaten :-)-)

Synd att jag inte såg denna innan, kanske vore värd att klistra i översta info tråden?

Hur som hellst, den oljan som ev. blir kvar i kylaren kan inte ställa till något större problem då det är så lite i förhållande till hela oljemängden i systemet. Men vill man vara lite duktigare, riv ner tråget på automatlådan och byt filter så tar filtret hand om ev. restprodukter i den lilla mängden gamla olja som förblir... Annars ansluter du tryck på kylaranslutningen och pressar ur den gamla oljan, kanske med hjälp av tryckluft?
av Volvokarl
#222436
metalHJ skrev:Mycket bra beskrivning ang. skölja automaten :-)-)

Synd att jag inte såg denna innan, kanske vore värd att klistra i översta info tråden?

Hur som hellst, den oljan som ev. blir kvar i kylaren kan inte ställa till något större problem då det är så lite i förhållande till hela oljemängden i systemet. Men vill man vara lite duktigare, riv ner tråget på automatlådan och byt filter så tar filtret hand om ev. restprodukter i den lilla mängden gamla olja som förblir... Annars ansluter du tryck på kylaranslutningen och pressar ur den gamla oljan, kanske med hjälp av tryckluft?
Ja naturligtvis är det en petitess eftersom du har gjort på ett annat vis, då måste andra metoder förminskas.
av alle86
#281664
så vilken är det, övre eller undre röret man ska lossa? har en 91 med 94ans motor, ska väl vara samma autolåda i alla 960?

skillnaden mellan ATF och Dexron III ??

eller kan man inte bara göra som man gör i motorn, töm tråget sen fyll på vid stickan?
av Volvokarl
#282005
alle86 skrev:så vilken är det, övre eller undre röret man ska lossa? har en 91 med 94ans motor, ska väl vara samma autolåda i alla 960?

skillnaden mellan ATF och Dexron III ??

eller kan man inte bara göra som man gör i motorn, töm tråget sen fyll på vid stickan?
Ja oljan cirkuleras in i kylaren genom det nedre röret som sagt och således ut genom det övre när den kylts. I den där engelsspråkiga länken så tömde han först tråget på oljan, fyllde på samma mängd ny olja. När han sen spolade igenom sen så kopplade han slangen till den övre (utgående) kopplingen, direkt på kylargängfästet. Gossarna som skrivit här har inte tömt något tråg på olja de har lossat det nedre ingående röret till kylaren och kopplat en slang på det och spolat runt olja tills det blivit okay. Ja nog kan kan man ju göra så som de gör också. Tycker det borde vara lättare att ta bort den övre och koppla slangen där iofs.

Jag har ett läckage från växellådan, troligen är det trågpackningen som läcker så jag ska byta den och även byta en SIL ja eller filter som sitter i denna låda. Där har jag fått olika svar, en del som jobbat på aukt. Volvo verkstäder säger direkt " det finns inget filter/sil". Jaha, jo men det finns en till försäljning i varje fall, finns att köpa men det har varit svårt att hitta vem som säljer den. Vad jag förstår så är det inte fråga om något isärplockande av lådan för att byta den, den sitter öppet så man ser den när tråglocket plockats bort. Kan ju vara mening att byta den efter 24000 mil, kan inte tänka mig att den någonsin bytts, "den finns ju inte". :wink:

Såhär ser filtret och packningen ut i alla fall, scrolla ned på sidan till "Transmisson parts". En amerikansk sida

http://www.swedishautoparts.com/960/vol ... skets.html

ATF = Automatic Transmission Fluid, det är bara en benämning på den sortens olja som man har i automatlådor bl.a. Även styrservoolja är en form av ATF olja.

Dexron är en standard inom ATF oljorna. Jag funderade också lite på det där med Dexron IId/IIe samt Dexron III. Det står som du säger Dexron IId/IIe i instruktionsboken. Dexron III skall ju vara en standard som är bakåtkompatibel med äldre Dexron oljor men tvärsom gäller inte. Dexron IId och IIe är inte så lätt att få tag i numer.

Däremot har bl.a. Agrol syntetisk ATF olja enligt Dexron IId /IIe, då tänker man ju : Är det bättre då än att ta Mineral Dexron III ? Det är ju så självklart med motorolja att syntetisk olja är bättre men i automatlådan så pratas det inte mkt om det. Den syntetiska oljan är i alla fall värmetåligare och det är övervärme som främst förstör ATF oljans egenskaper, bränns sönder "additiv" i den om den blir för varm.

De som hällt i Dexron III är ju nöjda med den i alla fall, kanske är lite mer "longlife" över syntetolja och kanske är den rejält mkt dyrare, Mobiloljorna är det i alla fall.
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]