Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bluescreen
Hejsan,

jag har en V70 2,4 N från -02 med automatlådan..
Den har varit lite svajig på tomgången och gått ned till ca 500rpm ibland, vilket då leder till att styrningen blir lite trögare, belysningen dimmrar ner lite och fläktarna saktar in. Men endast när man har Driven i och släpper helt på gasen. Innan dess så har displayen börjat flimmra till och från och kan få tokryck ibland (samband? jag vet inte..). Saken är den att jag blev rekommenderad att nolla bilen, dvs koppla ur batteriet i ett par minuter.
Vilket jag gjorde idag, i ca 5minuter.. När jag kopplade på strömmen igen så är bilen helknasig. På neutralen så ligger tomgången fint på 800varv som den "ska" göra. Men lägger man i driven och kör iväg, släpper på gasen så går varvet ned till 500, sen sjunker den till 300.. sen dör motorn. Man måste då lägga i neutralen för att starta den och sen lägga i driven igen. Vilket INTE är någon permanent lösning om ni fattar vad jag menar, eftersom den gör så _varje_ gång man släpper på gasen. Intressant är även det att det inte går att starta den direkt, utan man måste vänta ett par skunder.. annars så låter det som det bara är startmotorn som går...
Suck....

Någon som har något förslag? Vill verkligen inte lämna in bilen hos volvo då det blev på tok för dyrt förra gången jag lämnade in den, och de _inte_ löste problemet.

Föresten, vad är det för knappat man ska hålla in för att den ska göra en felkontroll vid start? Dimljus, reset?
Användarvisningsbild
av Nordin
Låter som att det kanske kan ha å göra med gasspjället?
Du kan ju testa rengöra gasspjället, kan finnas ett helt lager me gammal olja osv som sitter fast på kanterna och jävlas.
Fungerade iallafall på min. Manuell låda.

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]

Är väl ingen adaptiv farthållare[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]