Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Robert63
Helt plötsligt har det börjat knaka höger fram när jag svänger vid låg fart, troligen drivaxeln. Hur snabbt bör jag byta den? Vad kan hända om det "skiter sig"?

Såg att det skiljde sig ungefär 1.000 kr på en axel från Mekonomen och Micro, vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
av vetten
Tycker att det låter som en typisk trasig drivknut det brukar höras när man svänger
av Robert63
vetten skrev:Tycker att det låter som en typisk trasig drivknut det brukar höras när man svänger
OK! Kollade Mekonomen, de tar 2.087 för en knut. Biltema tar 698 men har inte knutar till just V40. Någon som vet ifall något annat bilmärke har samma drivknut som V40? Nästan 1.400 är stor skillnad tycker jag. Det märkliga är att Biltema har till de flesta andra Volvomodeller.
Användarvisningsbild
av vetten
Vet inte vilken modell av 40-serien du har men när jag slog på mekonomens sida så kostade en drivknut till min v40 -98 c:a 1500:-
av Robert63
vetten skrev:Vet inte vilken modell av 40-serien du har men när jag slog på mekonomens sida så kostade en drivknut till min v40 -98 c:a 1500:-
v40 2.0t -00:a.
Användarvisningsbild
av Nexus
Du kan testa höger drivknut genom att köra runt i vänster cirkel med fullt rattutslag då belastar du höger drivknut.
av Robert63
grammse skrev:Du kan testa höger drivknut genom att köra runt i vänster cirkel med fullt rattutslag då belastar du höger drivknut.
Jo, det är vid vänstervarv den knakar, framförallt i låga farter.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja det låter ju som att det ÄR drivknuten och du har helt rätt om priset eftersom du ju har en turbo och jag en 2,0 bara tyvärr men det är ju fruns hehe :wink: men symptomen tyder som sagt på en drivknut och det är ju inte så dyrt om du fixar det själv, ja skitig det kommer du att bli och lite bökigt är det säkert, du kommer säkert att få ta bort en massa kringgrejor och så men det är ju inte så att du ska låta dej avskräckas av det för om du har en del mekvana och nånstans att hålla till där bilen kan stå ett tag om du kör fast :shock: så köp en Haynes-bok och sätt igång :lol: en drivknut behövs ju inte bytas sådär ofta precis hehe :lol: men se till att få det tätt kring damaskerna och tryck inte ihop den nya drivknuten för mycket så att den börjar att "jävlas" :evil: utan ta det lugnt och fint så fixar det sej och den gamla ja den kan du pressa ihop hur mycket du vill för att ta bort :shock: och Du LYCKA TILL du vet att vi alltid finns här för att hjälpa och "trösta" när det behövs :wink:
av Robert63
Orka! Ingen som är sugen på en v40 2.0 t -00 med två ägare, fullutrustad och till det facila priset av 35K?
Användarvisningsbild
av vetten
Men snälla :shock: ge inte upp nu! Det vekar ju fel att sälja NU utan att fixa felet själv eller med vår hjälp (B) hehe (S) för du vet ju att vi Hjälper dej och lotsar dej genom alla problem (S) Eller är vi inte här för eller att få hjälp eller varför frågar du annars {:-O så lämna in eller gör det själv och sen :!: sälj INTE bilen, för sen kommer den ju att hålla och !! :-))))) L....ä....n----g----e vol:-)
Bromsbekymmer

@Erik Å , Jag monterade faktiskt av oken fr[…]

AC & kylfläkt

men du såg väll om orginal kartongen va[…]

Med andra ord går inget att justera bak? […]

!!!LÄS PÅ OM AIRBAGSYSTEM FÖRST!!![…]