Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blockqoute
Har sedan tidigare ett ganska markant klonkljud höger fram på min V70 -02. Det uppkommer ibland vid mindre gupp och alltid vid större gupp. Men aldrig, som jag märkt när jag växlar. Detta kan tydligen bero på:
henka35 skrev:Ang. klonkljud så kan det vara dämparen, fjäderbenslagret, fjäderns som rör sig eller krängningshämmarstaget. Jag har bytt allt på min vid 4500 mil. Då blev det tyst. Har nu varit tyst i 3000 mil. Få se hur länge framvagnen håller ihop.... 8)
Men tydligen även:
grammse skrev: Kolla först så det inte är en spindelled som är glapp. :wink: :wink:
Men det verkar som att man kanske måste byta hela länkarmen?
grammse skrev:Vet ej om det går att byta bara spindel leden på V70N eller om det är hela länkarmen?? En länk arm till min kostade 800 tror jag. :
Det jag i första hand vill veta är om jag själv kan kontrollera vad som kan tänkas vara fel här? Och om det kan vara svårt (är ingen bilexpert :) ) så undrar jag om någon vet hur mkt en Volvo-firma skulle ta för att felsöka detta, som det verkar relativt "kända", fel? Sen uppstår då naturligtvis nästa fråga, går dessa saker att byta själv?

Det var klonkljudet, över till det metalliska gnisslet som åxå är höger fram. Det bästa är att ni läser den tidigare tråden om detta men svarar här: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=19334.

Detta har jag redan kontrollerat och det var som det skulle:
Funk skrev:Det första man skall kolla är att skavskyddet på fjädern sitter där det skall.
Det är en "plastslang" som skall sitta på fjäderns nedersta varv och förhindra att fjäderns skaver vid fjädringsrörelse. Har du hissat upp bilen så kan dom halka snett..
Samma sak undrar jag här, finns det något mer jag kan kontrollera? Eller är det bara att lämna den till Bilbolaget? Samma fråga här, hur mkt tror ni att de tar för att felsöka felet bara?

Uppstår ju naturligtvis en till fråga, kan dessa missljud ha med varandra att göra?
Användarvisningsbild
av Nexus
eftersom det inte är när du växlar så kan vi stryka motorfästet tror jag :oops: Kränkningshämmar staget sitter mellan länkarmen och fjäderbenet. prova att rycka lite i det och se om det glappar upp eller ner.
Spindelleden brukar man kunna testa med att bryta lite mellan spindeln och länkarmen med ett brytjärn. Det ska vara stumt inte glappa.

Men vart är alla "experter" :wink: på området??????
Camaro69,frigge,pettson,lilja m fl träd fram nu och kom med tips :D
Användarvisningsbild
av henka35
Kanske semesterstängt på forumet 8)
Användarvisningsbild
av Blockqoute
henka35 skrev:Kanske semesterstängt på forumet 8)
Hehe, ja det verkar nästan så :???:
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag satt och kika lite i Biltema(tidningen duger på dasset) och där hade de lösa spindelleder till din bil så jag antar att man byter bara leden. kosta ca 200. sen vet jag ej om den sitter skruvad eller pressad??
Användarvisningsbild
av Blockqoute
grammse skrev:Jag satt och kika lite i Biltema(tidningen duger på dasset) och där hade de lösa spindelleder till din bil så jag antar att man byter bara leden. kosta ca 200. sen vet jag ej om den sitter skruvad eller pressad??
Vet tyvärr inte själv heller hur den sitter :( Men ser att på Mekonomen står det att drivaxelskruv även ska bytas. Kan det innebära att den är skruvad?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Leta oljud kan vara svårt. Lyft upp och ryck i hjulen åt alla håll för att hitta glapp. Bryt och bänd i kulleder och bussningar.
Försök att få fram ljudet genom att gunga på bilen. En fyrpelarlyft eller smörjgrop underlättar mycket här, så man kan komma under bilen när den står på hjulen. Öppna en dörr och använd den som hävstång för att gunga bilen i sidled.
Användarvisningsbild
av Nexus
Blockqoute skrev:
grammse skrev:Jag satt och kika lite i Biltema(tidningen duger på dasset) och där hade de lösa spindelleder till din bil så jag antar att man byter bara leden. kosta ca 200. sen vet jag ej om den sitter skruvad eller pressad??
Vet tyvärr inte själv heller hur den sitter :( Men ser att på Mekonomen står det att drivaxelskruv även ska bytas. Kan det innebära att den är skruvad?
De menar nog att man ska lossa på drivaxeln för att få bort spindelleden . men det brukar inte vara nödvändigt.
Jag ska åka till bilia imorgon och titta under på en v70. Jag vill veta hur det sitter då alla volvo meckar tydlingen har gott på semester. :evil:
av Frigge
Kulleden på en V70N är lös o kan bytas separat.
Användarvisningsbild
av Nexus
Frigge skrev:Kulleden på en V70N är lös o kan bytas separat.
Tack Frigge!! Jag snodde ett reg nr och titta på mekonomen och såg den sitter skruvad.

Men inte måste man lossa på drivknuten för att byta den????
Smäller höger fram

Senaste nytt, på bilsemestern långt he[…]

Det kan vara lite krångligt att veta p&arin[…]

Oki , be at dom letar efter RTTI patch , det var […]

Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]