Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Blockqoute
Verkar som att det uppstått ett metalliskt missljud någonstans runt höger hjulhus fram. Verkar som att det sitter någonstans bakom däcket eller uppåt. Detta är inget som hörs då man kör en vanlig slät väg eller om man bromsar relativt kraftigt, utan bara när man kör i ett medelstort, och uppåt, gupp. Verkar heller inte vara kopplat till att bilen rullar utan det blir samma ljud om man står och skakar bilen. Efter ett tag när man fått upp ett högre skak så kommer ljudet. Men det är heller inte jämt det uppstår, men dock oftast.

Ljudet är som sagt metalliskt, precis som att det skulle ligga två delar och knugga mot varandra. Eller om man tänker sig metall som knuggar mot en sten.

Någon som vet vad det kan tänkas vara eller någon har bra idéer på vad jag kan kontrollera alternativt göra åt ljudet? Testa att spola där bakom med högtryck?
Användarvisningsbild
av Snajper
Hej!!

Låter det som om det "kluckar" fast det är metalliskt?? Isåfall hade jag samma fel på min S60 som gått strax över 9000 mil, det visade sig iallafall vara höger stötdämpare som havererat så det var bara att byta fjäderben fram och därefter en obligatorisk fyrhjulsinställning då mycket var nedplockat i framvagnen. Lycka till, hoppas att det löser sig.

/Snajper
Användarvisningsbild
av Funk
Det första man skall kolla är att skavskyddet på fjädern sitter där det skall.
Det är en "plastslang" som skall sitta på fjäderns nedersta varv och förhindra att fjäderns skaver vid fjädringsrörelse. Har du hissat upp bilen så kan dom halka snett..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Snajper skrev:Hej!!

Låter det som om det "kluckar" fast det är metalliskt?? Isåfall hade jag samma fel på min S60 som gått strax över 9000 mil, det visade sig iallafall vara höger stötdämpare som havererat så det var bara att byta fjäderben fram och därefter en obligatorisk fyrhjulsinställning då mycket var nedplockat i framvagnen. Lycka till, hoppas att det löser sig.

/Snajper
Njae, det är det faktiskt inte, det är mer ett metalliskt skrapljud. Men jag är också orolig att det har något med stötdämparna att göra.
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Funk skrev:Det första man skall kolla är att skavskyddet på fjädern sitter där det skall.
Det är en "plastslang" som skall sitta på fjäderns nedersta varv och förhindra att fjäderns skaver vid fjädringsrörelse. Har du hissat upp bilen så kan dom halka snett..

/Thomas
Ja det är klart, det har ju uppkommit efter att den varit upphissad! Dock bara med domkraft, men det ska ju kvitta. Då ska jag kolla om de har kommit på sniskan efter jobbet, tur att det bara är på en sida :lol: Finns det en risk att de har lossnat helt? Om de kan ha gjort det kan man köpa nya på Volvo då? Eller är det en sån del där man måste köpa en annan, x antal ggr dyrare, för att få tag på den delen?
Användarvisningsbild
av Funk
Ja det är klart, det har ju uppkommit efter att den varit upphissad! Dock bara med domkraft, men det ska ju kvitta. Då ska jag kolla om de har kommit på sniskan efter jobbet, tur att det bara är på en sida Finns det en risk att de har lossnat helt? Om de kan ha gjort det kan man köpa nya på Volvo då? Eller är det en sån del där man måste köpa en annan, x antal ggr dyrare, för att få tag på den delen?
Det räcker med domkraftslyft, eller som hos mig 7 farthinder på vägen hem varje dag..

Dom kan lossna helt, men det är nog ganska ovanligt. Jag vet inte vad dom kostar, men det kan inte vara många kronor om du skulle behöva nya. Kanske man skulle sätta ett par små stripklämmor för att hålla dem på plats. Du behöver inte ens hissa bilen för att känna om dom sitter rätt, bara in med handen och känn om den sitter på sista fädervarvet.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Kollade detta precis. Kan som du sa att det gick tyvärr inte komma åt så bra bakom däcket så jag tog och hissade upp bilen med en helt vanlig domkraft så pass att stötdämparen var i topp. Började med att hissa upp vänster fram för se hur det borde se ut om det nu inte gjorde det på höger sida. Kollade lite för att sedan hissa upp höger fram. Kollade det du påpekade och det satt som berg, inget som var fel där. Ok, tänkte jag, nu har jag kollat det, bara att fortsätta. Hissade ner bilen och tänkte att jag skulle skaka på bilen som igår för att se hur det lät nu. Helt borta! Sanslöst, får nog aldrig veta vad det var :D

Nu ska jag inte ropa hej alltför tidigt, ska ha bilen på jobbet imorrn får vi se hur det låter efter det. Men för nu, tack så mkt! (återkommer annars :lol: )
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Ljudet är tillbaka :( Kan även meddela att jag har en del klonkande ljud från höger fram i gupp och liknande. Först undrar jag om det kan ha med varandra att göra? Verkar dock inte komma från samma ställe. Sen undrar jag naturligtvis om det är någon som har någon idé på vad det kan vara? Förutom det förslag som redan givits. Tacksam för alla idéer.
Användarvisningsbild
av Blockqoute
Detta har nu blivit än mer markant, räcker nästan med att man kliver ur bilen så låter det. Låter även fläckvis när man svänger, framförallt åt höger. Nåt knas med dämparn eller liknande verkar det vara. Blir nog till att lämna in bilen på Bilbolaget så de får titta på vad som hänt :(
Ad-blue trix?

I bensinbilar på 80 och 90 talet, innan vi f[…]

Lagning av mindre lackskador

Nu beror mitt uttalande en del på hur stora/[…]

Volvo Assistans - och sedan?

Gäller det här Volvo allmänt eller […]

Det är ju då en före detta sugis s[…]