Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Har lite planer på att sätta dit frontbåge med extraljus på min XC och har då som fråga. Var finns de aluminiumbågarna att få tag på? Kollade med trux men det verkar bara som de gör till lastbilar. Är det volvo grejer? Finns det på bilia?

Sen har jag även hört att det skulle vara förbjudet av nån anledning men man ser många XC70 som har just denna frontbåge.
av Frigge
Det är inte Förbjudet ännu......
Dock väntar Myndigheterna på att det ska inträffa något som
kan skyllas på bågarna och DÅ kommer dom Förbjudas.

Tänk bara på att den kringgår bilen säkerhetsstruktur.
Vid en frontsmäll kan den ställa till med mer skada än vad som hade blivit utan den.
Ingen båge är Volvogodkänd !!!!
Användarvisningsbild
av Lilja
Svahn skrev:Kolla här:http://www.izy.se/
Tackar tackar

Frigge jo jag vet att det är lite mer riskabelt vid en krock men det är en risk jag får ta. Behöver extraljus och det ser riktigt idiotiskt ut utan båge enligt mitt tycke, iallafall på en sån bil.
Det enda man hoppas på är att dom inte förbjuder det precis när man lagt 5 papp på en båge, fast iofs man kan köra med den ändå och plocka av den vid besiktning 8)
av Frigge
Lilja skrev:
Svahn skrev:Kolla här:http://www.izy.se/
Tackar tackar

Frigge jo jag vet att det är lite mer riskabelt vid en krock men det är en risk jag får ta. Behöver extraljus och det ser riktigt idiotiskt ut utan båge enligt mitt tycke, iallafall på en sån bil.
Det enda man hoppas på är att dom inte förbjuder det precis när man lagt 5 papp på en båge, fast iofs man kan köra med den ändå och plocka av den vid besiktning 8)
Ja håller med.
X-ljus passar helt klart bäst i en sådan båge.

Passar VÄLDIGT bra på XC oxå
Användarvisningsbild
av XC70-D5
Köp en Q-pax båge för dom är godkända!
av Marson
Qpax är den vanligast sålda bågen på den svenska marknaden , alla bågar är olagliga såvida man inte monterar extraljus på dom, då räknas de som "extraljusfäste" ur lagens synvinkel. Volvo Personvagnar Sverige ( VPS ) vill inte att auktoriserad återförsäljare monterar någon av dessa ovan nämnda bågar.
Orsaken är att de ej är ett originaltillbehör och som dessutom påverkar krockvåldet negativt för fotgängare / cyklister som man lagt ner miljoner på att
förbättra. Men visst är en båge snyggt! MB
Användarvisningsbild
av Lilja
Addict skrev:Länk till Qpax:
http://www.qpax.se/swe/Default_swe.htm
Tack tack, tycker dock izy bågen är snyggare, men den är större så frågan är om den är godkänd? Men man antar att den är det annars skulle de väl inte sålt eller byggt dom :???:

Förresten angående installation av extraljus, går det ens att göra själv, för det ska ju kopplas till helljusen och är det inte datastyrt? Eller går det att bara köpa grejorna och sen få det installerat av volvo själv, hade ju dock varit smartast.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]