Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Skulle behöva lite råd vid köp av ny bil, har hittat en som jag tycker verkar grymt fräch och i min smak i val av färg och tillbehör. Positivt är även att det är helskinn då jag har två barn som inte alltid håller sig rena och fina även om då kommer att få så lov om det blir ett köp.

Det står i annonsen att det är sänkt sportchassi, har tidigare haft en 02:a med sänkningssats (gula stötdämpare och 17") detta var olidligt att köra med på grusväg.
Hur tror ni denna är ? (vill ju inte ha nån traktor med ballong däck heller)

Det står årsmodell 2004 i annonsen men enligt vv.se så är den tillverkad 03/08 och första gång i trafik 03/09 tror även det står modellår 2003 där.
Räknas den som 04 eller 03 ?

Sedan tycker jag priset är alldeles för högt, vad kan vara rimligt, den är ju iof väldigt fin och har bra utrustning men det är för mycket pengar ändå.

Här finns bilen http://www.blocket.se/vi/12470383.htm
Användarvisningsbild
av camaro69
Håller med om att priset är alldeles för högt i förhållande till utrustningsnivån. Även om bilen är superfin så säljs den av en privatperson utan garantier o dyl. Då borde priset vara lägre. Men säljaren kanske har tagit till rejäl prutmån.

Bilen är väl en MY04. Så det är väl inget att orda om.

Enligt mitt förmenande så saknar bilen en mycket viktig säkerhetsdetalj, DSTC, antisladdsystem. I och med att detta blev standard på MY05 så finns det säkert en viss anledning, att detta blev just standard.
STC är inte alls samma sak, som en del tycks tro.
Hade bilen haft samma sänkta sportchassi med DSTC så hade bilen haft ännu bättre köregenskaper.
Traktor med ballongdäck? Menar du XC70? :wink:

Jag tror att när gemene man har förstått hur bra, och framför allt säkert antisladdsystem är, så kommer bilar utan detta att väljas bort. Som småbarnsförälder skulle jag definitivt välja bort en bil utan detta förträffliga system.

När du ändå är uppe och tittar i prisklassen runt 200k, så finns det säkert bilar med "rätt" utrustning.

Lycka till.

:D

Titta på denna. Inte rätt färg, i min smak. Men rätt pengar och utrustningsnivå.
http://www.blocket.se/vi/11456016.htm?ca=11_s
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Eh, nu är jag konfunderad....vad är det för skillnad på DSTC & STC ?
Användarvisningsbild
av MartinS
V70BiFuel03 skrev:Eh, nu är jag konfunderad....vad är det för skillnad på DSTC & STC ?
STC är antispinn och DSTC är antisladd, alltså en avsevärd skillnad.

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
Något förenklat, STC är bara ett antispinnsystem medans DSTC är ett antisladdsystem dessutom.

/Thomas
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
MartinS skrev:
V70BiFuel03 skrev:Eh, nu är jag konfunderad....vad är det för skillnad på DSTC & STC ?

/Martin

Aha, då är STC det jag hade på min 850 & DSTC det jag har nu....jag förstår, tackar !
Användarvisningsbild
av camaro69
V70BiFuel03 skrev:
MartinS skrev:

/Martin

Aha, då är STC det jag hade på min 850 & DSTC det jag har nu....jag förstår, tackar !
Har du ingen knapp som det står DSTC på, så saknar du antisladd. Ut och kolla i bilen.

STC fanns inte 850, utan det var TRACS.
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
camaro69 skrev:
V70BiFuel03 skrev:
MartinS skrev: STC är antispinn och DSTC är antisladd, alltså en avsevärd skillnad.

/Martin

Har du ingen knapp som det står DSTC på, så saknar du antisladd. Ut och kolla i bilen.

STC fanns inte 850, utan det var TRACS.

Jepp! TRACS hette det visst.... & jag har den så kallade DSTC knappen ett par snäpp till höger om "petrol" knappen (rör den iof aldrig utan har den alltid inkopplad)....trodde faktiskt att det var standard i alla V70n....men så är tydligen inte fallet.

Tackar för förklaringen :) !
Användarvisningsbild
av cycler
03:orna slutade tillverkas tidigt 2003 (Tror det var vecka 10?)

Står i Volvos begguide.

/C
av Marson
wake up ! Jag har jobbat som volvosäljare i över ett decennium, är aktiv cross och enduroåkare sen 20 år. DSTC - STC ... Pensionärernas och de ovanas räddningshjälp. Träder inte i kraft förrän du gjort en riktig groda. Viktigt - ?? för den med handväska kanske .. ett löjligt debbaterande . Folk som behöver detta trötta hjälpmedel kanske skall ta taxi , när jag växte upp åkte man bakhjulsdrivet m sommardäck på vintern , rätt eller inte kanske kan diskuteras vartefter vi blir klokare - särskilt på en snacksida som här - jag bjuder till det - , kan man köra bil utan att rigga ögonlocken m tandpetare så funkar det bättre- Ha en bra dag !!!

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]