Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HenkeG
Hej.
Jag har hört att man "alltid" ska köra med ac:n igång, även om det inte alltid behövs. Är det så att ac:n kan paja lättare om man har den avstängd emellanåt?
Vänliga hälsningar, Henke
Användarvisningsbild
av Blockqoute
HenkeG skrev:Hej.
Jag har hört att man "alltid" ska köra med ac:n igång, även om det inte alltid behövs. Är det så att ac:n kan paja lättare om man har den avstängd emellanåt?
Vänliga hälsningar, Henke
Farsan hade problem med detta och var och fyllde på AC:n. Då fick han höra att man skulle åtminstone köra den litegrann varje månad. Det var iofs en Ford, men tycker det borde vara ungefär samma oberoende av vilken bil det är.
Användarvisningsbild
av greeeken
Stämmer att den ska köras på lite då o då

Men för dom med linser så äre inge kul me torr luft i bilen vikket man får med AC
av volvoR+s60
Yes ac ska man ha på hela tiden (om möjligt) annars fins det en risk att kompressorn lägger av.
Användarvisningsbild
av greeeken
volvoR+s60 skrev:Yes ac ska man ha på hela tiden (om möjligt) annars fins det en risk att kompressorn lägger av.
Glöm inte att det kan börja lukta illa om man inte har den på
av volvoR+s60
greeeken skrev:
volvoR+s60 skrev:Yes ac ska man ha på hela tiden (om möjligt) annars fins det en risk att kompressorn lägger av.
Glöm inte att det kan börja lukta illa om man inte har den på
JA!! haha det vill man absolut inte :(
av HenkeG
Okej... då ska jag låta den vara på! :) Tack för svaren!
/Henke
av S60AWD2.5T
Som sagt den kan vara på, men det innebär definitivt inte att kompressorn går hela tiden.
Det som gör det så viktigt att låta den motioners även under den kalla årstiden är axeltätningarna i kompressorn. Oljan i gasen hjälper till att hålla dessa fräscha.
Om den står för länge blir det gärna "torrt" och läck där.

En eller ett par gånger i månaden håller läcket borta.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]