Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av linnar
#114621
S80-99 170hk

"ABS ur funktion"
"Växelådan erfodrar service"
och mycket mer.

Lamporna på panelen blinkar som ett flipperspel ibland
och ibland inte.
Sista tiden har något relä rasslat under växelspaken samtidigt
som bilen inte driver.

Jag har läst mycket om detta med felmeddelanden.
Man säger att det är någon lödning mellan kontaktstycke och
ABS-styrenheten som släppt osv.

Jag har gått en annan väg:
Jag lät uppdatera programvaran till en helt ny (kom 2006).
Vad hände då?

Jo, felet fortsätter men det blir inte lika drastiskt och det gick ca 6 mån innan det började igen. Felet fortplantar sig
inte till fartreglaget och andra delar som förut.
Det som kvarstår är ABS-felet och "Växelådan erfodrar service" eller
något sådant. En gång lade luftkonditioneringen av.
ABS'en fungerar trots felmeddelandet.

Men ett nytt fel har börjat uppträda efter byte av mjukvara:
Det knäpper till under växelföraren (automat) samtidigt som bilen
inte driver framåt. Det knäpper precis som ett relä som slår fram och
tillbaka hela tiden.
Det går att fixa tillfälligt med att ta bort kabeln från batteriet någon minut
sedan går den några veckor till.

En annan sak som hände med byte av programvara var att de glapp
som blir i drivlinan när bilen gått över 20 tusen mil försvann. Den
växlar mjukare nu än när den var ny osv.

Kan det fortsatta felet också bero på ABSkontaktstycket?
Senast redigerad av 2 linnar, redigerad totalt 0 gång.
av linnar
#114698
Jaha, här var det lågt med intresse!
Användarvisningsbild
av greeeken
#114702
Har du fixat kontaktstycket om det är fel på det?
av linnar
#114728
greeeken:

Jag har läst mycket om att man skall löda om ABS'ens kontaktstycke för det
skulle vara dåligt på -99'orna.

Nej, jag har inte lödat det ännu. Jag vill först veta om det kan få relän som
påverkar växellådan att uppföra sig som jag beskrivit här ovan?

ABS-felet kommer ibland också men inte så ofta sedan mjukvara byttes ut.

### Jag rekommenderar alla med äldre S80 att byta till ny mjukvaran som kom 2006###

Växellådan har blivit mjuk som en spinnande katt trotts 23 tusen mil.

Men felet med reläna till växellådan består och visar sig en gång i veckan eller så.
Av med kabeln och det är fixat för en vecka till.

Ett annatfelmeddelande jag fått är att batterispänningen är låg. Mekanikern som
tankade i ny mjukvara var tvungen att koppla till en annan bil med startkablar
för att min bil skulle ta emot mjukvaran.

Kan låg batterispänning skapa felen?
Bör man kolla laddningen?
Kan man byta kol precis som på den gamla goda tiden?

Eller skall man löda om kontaktstycket till ABS'en?

.
av linnar
#115711
Någon som jobbat med detta?
Användarvisningsbild
av greeeken
#115713
linnar skrev:Någon som jobbat med detta?
Låg batterispänning skapar alla möjliga konstiga fel, fast det inte är fel.
TEst amed ett annat batteri för att utesluta det.
Användarvisningsbild
av elmuppo
#115715
Din ABS/STC enhet är kass. Och ja, det är felet som kan åtgärdas
med lödning.

Anledning till att felet drabbar andra enheter är att ABS:en är en typ
av hub i bilens cannät.

Bara att börja löda:)

//Branx
av linnar
#115724
branx skrev:Din ABS/STC enhet är kass. Och ja, det är felet som kan åtgärdas
med lödning.

Anledning till att felet drabbar andra enheter är att ABS:en är en typ
av hub i bilens cannät.

Bara att börja löda:)

//Branx

OK!!

Innan ny programvara var det sju resor värre.
Jag rekommenderar verkligen byte till senaste programvara. Den är
från 2006 och gällde nästa alla modulerna. Enligt vad jag hörde kopplar
den förbi vissa enheter när det blir fel så att inte hela panelen blinkar
och leker flipperspel.

Jag kommer under närmanste månaden att jobba med bilen. Jag tar kort
som postas här på forumet i en särskild tråd för ändamålet.

En fråga som återstår är den med låg batterispänning. Efter att batteriet
byttes försvan problemen ett par månader.
Kan det vara så att den inte laddar ordentligt?
Mekanikern som tankade i ny programvara kollade först på
felmeddelandena och sade att det som kommer först är dålig
batterispänning sedan kommer gasspjället och därefter ABS'en.
Efter att den nya programvaran laddades in kom först ABS'en och
därefter låg batterispänning.

Batterispånningen skall vara minst 13 volt för att det skall gå att
ladda in ny programvara. Meddelandet visade sig att den ligger på
11,5-12,5volt. Den börjar på 13,7 volt när man börjar kolla och sjunker
snabbt ner till 11,5-12,5volt. Bilen var igång när detta kollades.

Himla synd att man inte själv kan kolla felmeddelanden!

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]