Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Läste ut felkoder på sonens volvo s70 glt 1997
Fick felkod 541 evaporator och
621 tank pressure sensor .
Tar jag bort koderna så kommer dom direkt vid start igen. Men behövs evap ventil? Kan den göra att bilen går sämre när den är trasig?
Tycker den inte går så bra som den borde
Har testat 2 andra ventiler men fel kod kommer ändå. Mäter jag i kontakten med tändning på så visar de ca 7.5v
Användarvisningsbild
av Erik Å
abel1 skrev: Idag, 21:17 ..Men behövs evap ventil? Kan den göra att bilen går sämre när den är trasig?..
Principen är att bensinångor från tanken fångas i aktivt kol i kolkanistern när bilen står parkerad. Sen när man kör så "vädras" kanistern till insuget och kolvätena som fångats i kanistern bränns upp i motorn.
Men inte på tomgång, då stänger EVAP-ventilen om jag förstått det hela rätt. Funkar det inte så lär tomgången bli konstig.
Kolla att inte gummislangarna från insug till EVAP-ventil och vidare till kanister har vittrat sönder, jag har fått byta dem på min bil.. Och bak vid tanken har jag fått laga en avluftningsslang. Luftröret (av aluminium) längs bränslepåfyllningsröret har också en tendens att vittra sönder med tiden. Hela systemet måste vara tätt för att EVAP ska fungera. Om det sen sätter felkoderna ni ser har jag ingen aning om ;-)
Försvinner 621 om tanklocket är lossat? Isåfall tyder det ju på under- eller övertryck i tanken; måste rimligen vara stopp i slangen fram till kanistern eller i själva kanistern då antar jag.
Undrar var "tank pressure sensor" sitter, har aldrig sett den.. Är den i motorrummet så kanske den protesterar för att den inte ser tryckskillnaderna som borde uppstå när evap-ventilen öppnar och stänger?
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolkanistern på min 745-a har varit trasig i många år (bottnen har gått sönder) men motorn funkade ändå (elventil). Dock kapade och pluggade slangen när jag felsökte tjyvluft. Felet var inte där, men slangen är fortfarande kapad och och pluggad. Det var andra ställen det tog in tjyvluft. Det sista jag kollade (efter flera år med felkod 2-3-2). Det var en liten läcka på slangen till bromsservon.
Största felet var läck på avgasgrenröret, och även mellan grenrör och främre avgasrör. Bytte slangar, insugspackning m.m också. Men när jag bytt slangen till bromsservon så slutade felkoden att komma
Felkod på Evap ventil....

Kolkanistern på min 745-a har varit trasig[…]

Tjena! Motorlampa igen.., visar en felkod som var[…]

Syntetisk olja i min B234F motor

Välkommen till 2000talet, syntetoljan har bli[…]

Det är väl bara att beställa nya la[…]