NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Hjälper en bekant med en V50 som tappar kraft och blir svårstartad när den blir varm.

Hittade ett mekaniskt fel och det var ett av virvelspjällen som satt fast. Bytte insugningsrör.
Den var inne på verkstad, ej Volvoverkstad och de bytte lambasond, tändstift, tändkablar och de hittade inget fel.

Jag noterade att den poffade till när jag tryckte till kort på gasen och den slog tillbaka så pass kraftigt att locket på luftfiltret lossnade.

Jag var rätt övertygad om att det var virvelspjället som var felet eftersom det var ett mekaniskt fel. Men när jag bytt insugningsröret så är felet kvar och det är som att den går in i limbmode, men utan att säga till. Den gick bra i början av provkörningen men helt plötsligt tappade den kraft och sen höll det i sig. Kom knappt tillbaka.
Virvelspjället som fastnat var troligen ett följdfel av grundfelet.

Kan den vara felinställd på nåt sätt på verkstan för jag tror virvelspjället påverkade rätt kraftigt.

Inga felkoder med min lilla ODB-II.

Nån som har nån idé?
Kanske långsökt men man kan tydligen få så mycket koks på ventilskaften att insugsventiler fastnar i halvöppet läge.. Poffandet skulle kunna stämma där.
Likaså kan kompressionsringar fastna i spåren om där är för mycket inbränd olja och orsaka "lawn mover syndrome"; tji kompression.
Kanske läge att dra runt vevaxeln för hand och känna om det finns bra komp på alla cylindrar även när motorn är varm ..
VB dörr fastnat

Hej! Har en V70 årsmodell 2000 som är a[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Sitter nu på våran grillplats bakom kl[…]

Kanske långsökt men man kan tydligen f&[…]

anslutnings skiss för b230fk?

Hej, jag har en Volvo 740-92 med regina system. N&[…]