NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Hjälper en bekant med en V50 som tappar kraft och blir svårstartad när den blir varm.

Hittade ett mekaniskt fel och det var ett av virvelspjällen som satt fast. Bytte insugningsrör.
Den var inne på verkstad, ej Volvoverkstad och de bytte lambasond, tändstift, tändkablar och de hittade inget fel.

Jag noterade att den poffade till när jag tryckte till kort på gasen och den slog tillbaka så pass kraftigt att locket på luftfiltret lossnade.

Jag var rätt övertygad om att det var virvelspjället som var felet eftersom det var ett mekaniskt fel. Men när jag bytt insugningsröret så är felet kvar och det är som att den går in i limbmode, men utan att säga till. Den gick bra i början av provkörningen men helt plötsligt tappade den kraft och sen höll det i sig. Kom knappt tillbaka.
Virvelspjället som fastnat var troligen ett följdfel av grundfelet.

Kan den vara felinställd på nåt sätt på verkstan för jag tror virvelspjället påverkade rätt kraftigt.

Inga felkoder med min lilla ODB-II.

Nån som har nån idé?
Kanske långsökt men man kan tydligen få så mycket koks på ventilskaften att insugsventiler fastnar i halvöppet läge.. Poffandet skulle kunna stämma där.
Likaså kan kompressionsringar fastna i spåren om där är för mycket inbränd olja och orsaka "lawn mover syndrome"; tji kompression.
Kanske läge att dra runt vevaxeln för hand och känna om det finns bra komp på alla cylindrar även när motorn är varm ..
Jo, lite långsökt. lawn mover syndrome kommer ifrån att man bara startar och kör ut bilen och stannar den igen - för att få ut gräsklipparen. Bensinen tar då bort oljehinnan och den förlorar kompressionen. Är mer som om den får för mkt luft eller för lite bränsle eller att VVT skulle vara fel (men finns ingen vvt på denna bilen och det sitter nåt som heter EGR på den men vet i tusen vad den gör för det är mer en termostat då den inte skyfflar in avgaser)

Det sitter virvelspjäll i insugningsröret. Kopplar jag bort den ena går bilen bättre. Känns ju som den får för mkt luft - eller för lite bränsle. När den är kall går den relativt bra.

Vet inte riktigt vilka justeringar man kan göra på denna bilen.
Jag skulle ha kollat kompression på varm motor innan jag gav mig på att felsöka givare och annat.
Bränsletrycket kan vara läge att kolla. Igensatta insprutare sätter inga felkoder. Vevaxelgivaren kan få fel som inte heller sätter felkod, då förstår motorstyrningen inte att motorn går runt och det blir varken gnista eller bränsle..
Sen händer det väl att Ford-motorerna kuggar om på remmen men då borde den ju inte gå kall heller.
Förklaringen till lawn mover syndrome (att bränsle tvättar bort oljefilmen) tror jag inte på, jag tror det beror på kolvringarna klistrar fast i spåren så de inte kan täta mot cylinderväggen :-D
EGR är bara en ventil som släpper lite avgaser till insuget. Den ska vara stängd på tomgång, fastnar den i öppet läge blir det förmodligen svårt att starta.
Fel på VVT borde inte orsaka startvägran, den vrider bara kamaxeln marginellt.

Rost har aldrig vart ett Volvo problem back in[…]

Jag skulle ha kollat kompression på varm mot[…]

VB dörr fastnat

Klistrade precis in en ny videolänk ovan.. Be[…]

Uppdaterad GPS

Om uppgifterna stämmer... De stämmer. S[…]