Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#113658
Vi har precis blivit med Volvo, närmare bestämt en XC70 2.5t aut -05 (pga den otroliga åkkomforten, vi har varken husvagn eller hästar :P ).
Är lite nyfiken på bilen generellt och skulle vilja få tag på en verkstadshandbok eller liknande (hittade ingen hos Haynes) som beskriver bilen lite mer ingående än den medföljande manualen.
Sedan är jag lite sugen på att byta olja med lite tätare intervall en de 3.000mil som serviceboken anger och funderar lite på alla täckplåtar under bilen (måste man verkligen plocka loss en sådan för att tömma ut motoroljan?).
Lyckades köra landsväg på ~0,875l/mil i snitt (110km/h & 90km/h + lite stadskörning) på en hel tank, är det att betrakta som snålt för modellen?
Användarvisningsbild
av Lilja
#113662
Jo man måste plocka loss motortäckplåten för att kunna tömma ut oljan men det är typ bara några skruvar så det är max 5 minuters extra jobb och orkar du byta olja så ofta orkar du nog det med :lol:
Angående din körning verkar det faktiskt väldigt snålt, jag kör sällan under en liter på en tank då kör jag visserligen lite mer i stadstrafik men inte mycket, men sen är min en manuell också, så jo det är bra!
av TurboMecca
#113896
Ser man direkt oljetråget & bottenplugg när man lossar täckplåten under motorn? Och var hittar man/kommer åt oljefiltret?

Bytte olja & filter själv på vår tidigare bil (Golf IV TDI) utan problem, men ju modernare bil destå mer grejer i motorrummet.
Användarvisningsbild
av Funk
#113901
Oljefiltret sitter i framkant motorn, och lossas rakt underifrån. Du behöver en speciell hylsa, men den finns i princip överallt och är billig. Kolla förpackningen med insatsfiltret så det ligger med en o-ring. Till pluggen som sitter lätt åtkomlig i bakkant är det vanlig sexkantshylsa. Glöm inte köpa ny packning..

/Thomas
av TurboMecca
#117510
Fick tjuvkika i garagegrannens exemplar av Haynesmanualen för V70/S80 (så man fick en aning om var grejerna var under motorkåpan).

Olje/filterbytet gick f ö smidigt dock var den gamla oljan väldigt rödbrun, så pass att både oljestickan, "gallret" i påfyllningshålet och locket missfärgats i samma rödbruna nyans som oljan (gick dock att gnugga bort). Ska oljan vara så smutsig/missfärgad på bensinbilar?

Sedan funderar jag på en sån här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87337
för att slippa ligga under bilen med uppsamlingskärl.
Användarvisningsbild
av Funk
#117572
Olje/filterbytet gick f ö smidigt dock var den gamla oljan väldigt rödbrun, så pass att både oljestickan, "gallret" i påfyllningshålet och locket missfärgats i samma rödbruna nyans som oljan (gick dock att gnugga bort). Ska oljan vara så smutsig/missfärgad på bensinbilar?
Inget ovanligt alls...
Sedan funderar jag på en sån här:
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=87337
för att slippa ligga under bilen med uppsamlingskärl.
Ingen bra ide, oljan skall rinna ut genom pluggen för att bättre ta med sig eventuella små partiklar som ligger i botten på tråget.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Fluffen
#117656
Kanske funkar ändå om du varmtkört riktigt och "rört" upp ordentligt.
Kanske ett bra altenativ för den late. :D
Men det bästa är nog det naturliga vägen iallafall. :lol:

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]