Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Manövrering av kopplingspedalen fungerar sämre vid kyla? Märkte det tydligt idag när jag körde bilen tidigt på morgonen (nattfrost) Pedalen går sämre tillbaka när det är kallt. Tänker att jag skall lufta kopplingen + byta olja ( byta olja i resten av bromssystemet får jag göra senare.
Men hur kommer jag åt den luftnippeln?
Sitter den inne i kup´en nere vid platsen för foten eller var?
Önskar tips.
Skulle byta M olja idag också( tänkte använda sugen som jag har till båtens oljebyten. Men det finns ju inge oljesticka i den här fantastiskt smarta motorn.
Alternativt sug hål?
Att suga ur olja (via stickan om man har sådan) är ingen bra ide, lorten samlas i lägsta punkten av tråget (alltså där avtappningspluggen sitter).
Försöker man dränera från något annat håll får man inte ur all smuts. Har provat, dock på en B5244S2 -00 ;-)
Luftnippeln för kopplingen sitter sannolikt på växellådans framsida.
Se till att hålla nivån i bromsvätskebehållaren på max, kopplingen tar vanligen vätska relativt högt upp i ett avskiljt hörn av behållaren. Är nivån för låg suger kopplingen bara in mer luft..
Tanken är förstås att om kopplingen skulle börja läcka så får den inte dränera bromssystemet helt. Då uppstår större akuta problem :oops:

En Volvo-hybrid har väl inte mekanisk AWD? &[…]

Bensinpriser v2

24.39 här nu för diesel.

Att suga ur olja (via stickan om man har såd[…]

Nej men nu tänkte jag mest på vä[…]