Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har haft flertalet 2.4d och kört många mil men aldrig haft en rem som gått av tidigare.

Nu finns det 2st 2.4d 2010 i garaget och på den ena gick remmen av för ca 2 år sedan. Både spännare och lager till generator kändes bra så bytte bara remmen och spännare och inga konstigheter efter det.
Här var det dags att byta remmen men iallfall. Hade gått rakt av.

Igår hände det på den andra bilen. Servon bara försvann så öppnade huven och remmen var av.
Denna byttes för ca 1 år sedan (inkl spännare) och har kanske gått 1200 mil eller så sedan dess.
Även här kändes spännare och generator som de skall och remmen har gått rakt av utan annat synligt slitage.

Hur många andra har erfarenhet av att remmen går av utan att det går att hitta primära orsaken till det?
av mimeck
XC70 2011 D5

Min rem gick av för några veckor sedan när jag gjorde ett stadsbesök.
Kände att bilen gick en aning ojämnt några mil tidigare men bara vid en stoppskylt mot e14. Rullade lite sakta framåt.

Sedan slirade den lite inne i stan på en parkering. Körde några hundra meter till en annan butik. Just när jag parkerat tändes laddningslampan!
När jag kollade hade remmen gått av.
Klockan var 16.00 så det var ju kört att få hjälp med det då men inom samma inhägnade område som jag stod på finns det även en verkstad som kunde ta in bilen morgonen efter.
På förmiddan ringde dom och sa att den var färdig. Dom bytte bara remmen. Alla remmar, vattenpump mm. byttes i sommras så vad som hände nu är en stor gåta. En sten kanske..?

Hade en himmla tur med alltihop. Hittade en skjuts hem och löste hämtning och leverans av bilen till jobbet dagen efter tack vare grannar och föräldrar.

Min har blivit värre senaste dagarna. Den h&a[…]

XC70 2011 D5 Min rem gick av för någ[…]

OBD P0121

-01 Hmm är det Marelli-spjällhus p&arin[…]

Möjligt problem ABSkablage

Har ett mycket lustigt fel xc60 hybrid 2022 vissa […]