Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
#1622131
Vi har ett glapp som hörts allt tydligare de senaste veckorna. Jag köpte nya krängningshämmarstag då det var dags att byta till vinterhjul men de gamla var felfria, inget glapp i dem. Sitter med Haynes rep.handbok och kollar info., vad fan är det som kan leva om? Boken ger för lite, vad tror ni? Bilen har gått 28000mil och jag har haft den sedan den gått 11000 så vi har ju kört långt med den och jag har aldrig bytt nåt fjäderben. Är det bara att krypa till korset och köpa nya fjäderben och byta till nya? Vi har 8km grusväg sista biten hem och det är ett jävla liv när man råkar köra ner i nåt av potthålen. Bilen är nybesiktad, bad bilprovningen söka felet men de såg inget felaktigt.
#1622133
Har du bytt krängningshämmarstag så står väl valet mellan spindel- och styrleder.
Båda brukar klappra när man åker på kullersten eller gropig väg om de är slitna
Glappa styrleder brukar "knacka" i ratten samtidigt som det klapprar
Spindelleder klapprar bara :-) Bytte nog mina vid 25k ungefär. Styrleder vid 50k
Dåliga fjäderbenslager och fjädersäten brukar låta mer åt klonk-hållet

Styrleder kan man kolla om man greppar framhjulen med en hand kl 3 och en kl 9. Tryck och ryck omväxlande, däcken flexar tillräckligt för att man ska känna eventuellt glapp. Se bara upp med att man kan missta sig på att rattlåset slår i sitt glapp..
Spindelleder är svårare att diagnosticera, de brukar vara i spänn både då bilen står på marken och då man lyfter den..
Bilprovningens lyft med skakmaskin är suverän till sånt

Du har förstås kollat att inte hjulbultarna sitter lösa?

Programmera bort skiten. Ställer bara till pr[…]

Eftermarknads-HUD till V60 mfl.

Gjorde en beställning igår. Black Week.[…]

Vi kommer behöva ta med katten på l&ari[…]