Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av McE
#1622131
Vi har ett glapp som hörts allt tydligare de senaste veckorna. Jag köpte nya krängningshämmarstag då det var dags att byta till vinterhjul men de gamla var felfria, inget glapp i dem. Sitter med Haynes rep.handbok och kollar info., vad fan är det som kan leva om? Boken ger för lite, vad tror ni? Bilen har gått 28000mil och jag har haft den sedan den gått 11000 så vi har ju kört långt med den och jag har aldrig bytt nåt fjäderben. Är det bara att krypa till korset och köpa nya fjäderben och byta till nya? Vi har 8km grusväg sista biten hem och det är ett jävla liv när man råkar köra ner i nåt av potthålen. Bilen är nybesiktad, bad bilprovningen söka felet men de såg inget felaktigt.
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1622133
Har du bytt krängningshämmarstag så står väl valet mellan spindel- och styrleder.
Båda brukar klappra när man åker på kullersten eller gropig väg om de är slitna
Glappa styrleder brukar "knacka" i ratten samtidigt som det klapprar
Spindelleder klapprar bara :-) Bytte nog mina vid 25k ungefär. Styrleder vid 50k
Dåliga fjäderbenslager och fjädersäten brukar låta mer åt klonk-hållet

Styrleder kan man kolla om man greppar framhjulen med en hand kl 3 och en kl 9. Tryck och ryck omväxlande, däcken flexar tillräckligt för att man ska känna eventuellt glapp. Se bara upp med att man kan missta sig på att rattlåset slår i sitt glapp..
Spindelleder är svårare att diagnosticera, de brukar vara i spänn både då bilen står på marken och då man lyfter den..
Bilprovningens lyft med skakmaskin är suverän till sånt

Du har förstås kollat att inte hjulbultarna sitter lösa?
av McE
#1622157
Bilen är nybesiktad och man såg inget fel på spindelled eller styrled. Men det är mera åt klonk-hållet. Är det lönt att byta lagring mm då jag inte gjort nåt åt bilen på 13år och 15000mil? Kan jag se om fjäderbenslagring är väck på nåt enkelt sätt? Eller ska jag köpa komplett fjäderben istället?
av Retep1964
#1622160
Det är dom övre fjädertallrilarma som stål bussningsläpp från vulkning. Mycket vanligt fel. I djupare gupp slår det otroligt. Öppna huven kolla där fjäderben sitter. Sitter inte brickan i mitten exak i mitten då är det riktig slut. Annars ta en skruvmejsel bryt upp bricka följer den med så är den lös. Stöt dämpare på undersidan som slår i fästet. Del heter övre fjäderbens tallrik. Kolla damasker mm om dom behövs bytas. Köp inte fjäderben i delar stöt dämpare fjäder tallrik fjäderbens tallrik. Mm. Svindyrt. Men Biltema tex säljer tallrikar typ 200kr st. Bilen blir som ny. Tar du bort fjäder ben kolla noga så inte drivaxel åker med lagerhuset. Fem kulor trillar ut i innre Knut tar 1-2 timmar o lista ut hur dom sätts tillbaka. Lättast är att släppa drivaxel i mitten av lagret trycka in den så långt det går. O håll koll. Det är när innre damask inte dras utåt typ 3-4 cm. Då blir man ordentligt trött.
#1622319
På min V70 T5 02:a hade jag ett klonk i framvagnen i många år som jag tänkte att bilprovningen skulle påpeka nån gång, men vänster spindelled gick isär innan det hände.. som tur var på en parkering i knapp promenadfart... Bilen hade då gått runt 26000mil och bytte då länkarmar, stabstag, spindelleder och styrleder.

@Daniel78 , Om 1000 mil ja ;-) :bored: J[…]

Verktyg kamremsbyte

Glömde säga att jag är utan kompres[…]

Glapp i framvagn V70 -06

På min V70 T5 02:a hade jag ett klonk i fram[…]

Batteri till voc

Ja, anpassat för 4G så att nödfunk[…]