Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag köpte nyligen en XC90 D5 2010, där dieselvärmaren inte fungerar - och så här års skulle det vara väldigt skönt att få igång den. Efter en del felsökande så har jag kommit fram till att problemet är att inte bränslepumpen får någon ström. Om jag kör direktstart parkeringsvärmare så hör man att värmaren startar och går c:a 1 minut, men stängs sedan av. Både fläkt och vattenpump går att starta fint från Vida och ger inga felkoder.
Jag har dock felkod CEM-5F40 (Bränslepump för låg signal) i Vida. Om jag "tvångskör" bränslepumpen i Vida och mäter i bränslepumpens kontakt så har jag ingen spänning där (om jag förstått det rätt så ska det pulsas 12V). Vida visar dock 7Hz puls (jag killgissar att det värdet mäts internt i styrenheten för värmaren?).
Jag testade för säkerhets skull också att hänga på en ny bränslepump, men den är lika död som den gamla.

Min fråga är om någon här vet hur det ser ut på vägen till bränslepumpen? Dvs kommer spänningen direkt från värmarens styrenhet? Eller kommer det någon annanstans ifrån? Finns det någon säkring eller relä på väg till bränslepumpen? (Sjävla värmarens 25A-säkring är hel, och som sagt startar fläkt och vattenpump).

Kanske någon varit med om samma symptom och har tips? Annars är väl nästa steg att riva fronten och mäta vid bränslevärmaren, och sedan följa kabelstam till pumpen (så tips på grejer att kolla innan den operationen är mottages tacksamt :-D )
Dimensioner på vinterdäck?

Det är bara om man tycker det blir för […]

Alla felkoder är kanske inte relevanta idag. […]

Farthållare funkar ej (B230F)

Fungerar kontakterna på pedalerna?

Volvo 945 -96 problem med start

Har en 96a så en pump i tanken. Hör att[…]