NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har just rengjort DPF på en V50 2.0D -08 (på ett fult sätt, ska berätta mera sen) men VIDA visade ännu ett fel: hög signal främre temperaturgivare katalysator. I VIDA står det att man ska mäta från stift 1 och 2 i kontakten från givaren till två olika stift i ECU:n men jag vet inte ens var ECU:n sitter eller hur man hittar dessa stift. Det jag däremot kan konstatera är att det jag inte får någon resistans alls (alltså: oändligt) när jag mäter på dessa stift, betyder det att den är defekt då?

Sen gäller det att få loss den! Den sitter otroligt knöligt till, man måste plocka bort batterilådan för att öht ha en chans att nå den. Ägnade sen en hel kväll att försöka lossa den, man måste ha en "slitsad" hylsa (liknande till lambda-sensorer) storlek 14 för att kabeln ska kunna sticka ut men då ett stort plaströr sitter på ovansidan som verkar nästan omöjligt att få bort så ryms inte en spärrnyckel eller liknande där i mellan. Försökte först med en sån där öppen 6-kantnyckel som man använder till bromsledningar men den öppnade sig bara när man försökte för den sitter fast så inåt h-e! En rörtång eller liknande ryms heller inte där så hur gör man? Visst, om man kapar den jämns med där kabeln sticker ut så får man dit en vanlig 6-kanthylsa men jag vill först testa att bara rengöra den, kan ju räcka och gör man så måste den definitivt bytas.

Dyr är den också, billigaste jag hittade var 782,-. Läste också någonstans att det inte alls är säkert att den är trasig utan att felet kan ligga i kat:en men då borde man väl inte få denna felkod? Som är permanent, tar man bort den kommer den direkt tillbaka.

Hittade en gammal tråd där den bytts på en verkstad och där fick man använda värme. Har värt med en liten pennformad gasolbrännare utan framgång, har inga större doningar.

960 modellerna är väl i framvagn mer lik[…]

Ja, det gick relativt smärtfritt att få[…]

V90 läggs ner.

Vilken tur att bruksbilen inte behöver vara[…]

Kan man plocka bort hela paketet och leva med lit[…]