Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Nu har jag uppgraderat! Från 740 med B230A till 945GL -91 med B230FB. Har gått rätt många mil men är otroligt fri från rost, både i plåten och under och heller inte ungdomspimpad. Därav affär.
Lite konstigt, på car-info står det att den ska ha elhissar fram men det har den inte och det står heller inget om att den har ABS - men jag ser ju att det sitter ett sånt aggregat där (Bosch 0265 200 054). What?
Fler fel i car-info: antenn integrerad i rutan. Icke. Men dessa uppgifter ska man nog ta med en nypa salt.
Det sitter också bälten i bagaget, kan den ha haft Volvos barnstolar där en gång i tiden?
Har tyvärr ingen instruktionsbok.

Men givetvis finns en del saker att göra och med dessa kommer också frågorna. Jag kan alltså se ABS pumpen men det finns ingen sån lampa som tänds i instrumentklustret. Hm. Tog bort det och undersökte: jodå, inte mindre än 4 lampor är borta eller bortplockade där: lambda, glödlampsvakt (tror jag), ABS och SRS. Den sista tror jag man kan bortse ifrån då det saknas airbag men resten??
Har dessa årsmodeller ABS eller inte? Har tyvärr ingen möjlighet att testa praktiskt då den står upphissad i garaget just nu.

Varför saknas Lambda-lampan? Den besiktades för ett drygt halvår sen utan problem.

Finns givetvis mer att göra; det är bara skyltbelysningen som fungerar i bakluckan, det blir blött på förargolvet (troligen värmekran), skivorna bak behöver nog bytas och lite lampor i dörrar och så som inte funkar. Men det är nästa uppgift, nu vill jag veta om ABS och Lambda.

Min 1700W calix termini sjöng sin sista vers […]

Högtryck funkar säkert också ;-) […]

Vilket besiktningsföretag knorrar minst? :-D

Svårlösta vibrationer

Dra lite lätt, snurra hjulet, dra lite mer[…]