Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1618424
Nu har jag uppgraderat! Från 740 med B230A till 945GL -91 med B230FB. Har gått rätt många mil men är otroligt fri från rost, både i plåten och under och heller inte ungdomspimpad. Därav affär.
Lite konstigt, på car-info står det att den ska ha elhissar fram men det har den inte och det står heller inget om att den har ABS - men jag ser ju att det sitter ett sånt aggregat där (Bosch 0265 200 054). What?
Fler fel i car-info: antenn integrerad i rutan. Icke. Men dessa uppgifter ska man nog ta med en nypa salt.
Det sitter också bälten i bagaget, kan den ha haft Volvos barnstolar där en gång i tiden?
Har tyvärr ingen instruktionsbok.

Men givetvis finns en del saker att göra och med dessa kommer också frågorna. Jag kan alltså se ABS pumpen men det finns ingen sån lampa som tänds i instrumentklustret. Hm. Tog bort det och undersökte: jodå, inte mindre än 4 lampor är borta eller bortplockade där: lambda, glödlampsvakt (tror jag), ABS och SRS. Den sista tror jag man kan bortse ifrån då det saknas airbag men resten??
Har dessa årsmodeller ABS eller inte? Har tyvärr ingen möjlighet att testa praktiskt då den står upphissad i garaget just nu.

Varför saknas Lambda-lampan? Den besiktades för ett drygt halvår sen utan problem.

Finns givetvis mer att göra; det är bara skyltbelysningen som fungerar i bakluckan, det blir blött på förargolvet (troligen värmekran), skivorna bak behöver nog bytas och lite lampor i dörrar och så som inte funkar. Men det är nästa uppgift, nu vill jag veta om ABS och Lambda.
#1618463
Jo det gör det. Får 1-1-1 = inga felkoder och jag får bara blinkningar om jag sätter pinnen i hål 2, händer inget i de andra. Jag har ingen "box #2" så hur felsöker man då SRS-systemet?

Nu lyckades jag modifiera några hållare från 740-klustret så nu finns det lampor där. Alla som saknades tänds nu när tändningen är påslagen och alla släcks när bilen startar utom SRS-lampan (det sitter krockkudde i ratten). Ska ut och provköra, jag vet att ABS-lampan tänds efter en stund om det är givarfel från nåt hjul.

Ska det förresten inte sitta någon avtappningskran på kylaren?
#1618468
Jag förstår. Surt.

Nu har jag iaf provkört. Jodå, ABS-lampan tänds efter ett par hundra meter. Går det att läsa ut vilken givare som bråkar?
Lambdalampan tänds däremot inte men SRS-lampan är på konstant. Sen lyser glödtrådsvakten men som jag kan se är alla lampor OK? Eller förresten: bromsljuset i mitten bak är helt borta, kan det vara det den gnäller på?

Kollade också diagnostikkontakten och det sitter bara stift i #2 och #6! 2 är motorstyrning och 6 elektroniska tändningen. Hur felsöker man då övriga system?

Sen har jag ett surrande missljud som kommer underifrån när bilen går, det sitter nåt under en plastram ungefär under förarstolen. Kan det vara en bränslepump? Jag vet att den ska vara bytt, men det kanske finns två?
#1618475
Svarar på min egen fråga, eller delar av den. Jodå, det är bensinpumpen som lever om. Tur i oturen så säljer Biltema en som verkar passa och den är just nu prissänkt till 299,-! Köper en sån i morgon. Men dom brukar inte vara så kul att byta när dom sitter mitt på hållet, brukar bli en del bensinsöl. Men det får man väl ta då.

Har hållit på med bakluckan ikväll annars. Enda som funkade där var skyltbelysningen. Låset var stumt och därför funkade heller inte centrallåsningen men jag har nu kopplat bort det fysiska låset och låter centrallåset sköta allt. Kan göra en guide om hur jag gjorde. Torkaren gick heller inte - var stum och både motorn och axeln som armen sitter på var stumma. Jag har fått liv i många stumma torkarmotorer men på denna var huset nitat. Jaja, får väl öppna det ändå. Sen har jag lyckats få axeln att röra sig lite så nu ska krypoljan få göra sitt i natt. Det saknade bromsljuset har jag ersatt med ett 10 ohms motstånd. En 21W lampa har ca 7 ohms motstånd men jag hade inte ett med så lågt värde. Få se om det funkar.

Jag har läst om hur man läser ut felkoder på ABS:en men om stiftet i diagnostikkontakten är tomt - hur gör man då??

Gällande SRS: på en tysk bil jag hade tidigare klantade jag mig när jag plockade ut förarstolen utan att koppla bort batteriet och därmed bröts kontakten till en airbag och sen lyste ARS-lampan konstant och då var det verkstad som gällde för att släcka den. Via OBD antar jag (det var en 2004). Jag har VIDA men det lär inte hjälp i detta fall så hur nollställer man sånt?

Har dålig koll på ABS:en. Men du sa ti[…]

Viktskillnad 740/940

Turbomotor + M90 är säkert 30 kilo tyngr[…]

XC70 2016

Inget jag testat själv, men det ska tydligen […]

Tack, ska testa byta den👍