Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej. Besiktade nyligen den äldre bilen (Yaris 2004 med trumbromsar bak) och fick några punkter som behöver fixas. En av dem var ojämn bromsverkan höger bak (vb 1,1 och hb 0,5). Personen som justerade handbromsen dagarna innan besiktningen nämnde att bromsvajern till hb var "slapp" och att bromsen tog sämre på just den sidan.

Tänkte att jag ska öppna upp och kika efter uppenbara anledningar till ojämnheten. Någon som vet vad man kan kolla efter när det kommer till trumbromsar? Eller ska jag strunta i det, få den där slappa bromsvajern bytt och hoppas att det blir bättre?
Om vajern är dålig är det ofta beroende på att vajerhöljet spruckit, fukt kommit in och vajer och hölje rostar inifrån. Sådana är hopplösa att få ordning på. Bara att byta.
När det gäller själva trumbromsen vill det förstås till att saker som ska röra på sig går lätt och smidigt.
Är det ojämn verkan enbart med parkeringsbromsen eller även med färdbromsen, som jag förmodar använder samma trummor?
Jag gissar på att en bromsback har tappat sitt friktionsbelägg..

Jag gissar på att en bromsback har tappat si[…]

Bränslepumpar b230fd 1994

Går att köra på bara huvudpumpen […]

Dekortejp 240

Är det det den där svarta ca 5 cm breda […]

Byte krossad framruta 244 1975

När du limmade med biltemas "marintä[…]