Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1618014
Hej. Besiktade nyligen den äldre bilen (Yaris 2004 med trumbromsar bak) och fick några punkter som behöver fixas. En av dem var ojämn bromsverkan höger bak (vb 1,1 och hb 0,5). Personen som justerade handbromsen dagarna innan besiktningen nämnde att bromsvajern till hb var "slapp" och att bromsen tog sämre på just den sidan.

Tänkte att jag ska öppna upp och kika efter uppenbara anledningar till ojämnheten. Någon som vet vad man kan kolla efter när det kommer till trumbromsar? Eller ska jag strunta i det, få den där slappa bromsvajern bytt och hoppas att det blir bättre?
#1618020
Om vajern är dålig är det ofta beroende på att vajerhöljet spruckit, fukt kommit in och vajer och hölje rostar inifrån. Sådana är hopplösa att få ordning på. Bara att byta.
När det gäller själva trumbromsen vill det förstås till att saker som ska röra på sig går lätt och smidigt.
Är det ojämn verkan enbart med parkeringsbromsen eller även med färdbromsen, som jag förmodar använder samma trummor?
#1618026
Det stämmer bra. Både färd- och p-broms. Dom använder samma trummor. Då får jag den utbytt, tack för svar!

Edit: fick nyss ett samtal från personen som justerade bromsarna innan besiktningen. Han var fortsatt inne på bromsvajern, precis som du, men menade också på att bromscylindern var kass. Är det också nåt som kan påverka bromsverkan? Känner plötsligt hur lite kan om bromsar :-)
Senast redigerad av 1 S65D, redigerad totalt 0 gånger.
#1618027
Jag gissar på att en bromsback har tappat sitt friktionsbelägg..
Det stämmer med beskrivna symptom: 50% bromsverkan på färdbroms och dessutom slapp handbroms..
#1618044
Bromsarna bak på dessa bilar används nästan inte alls dom är för lätta. Jag har jobbat en del med Peugot 107 -07 (samma som Toyota Aygo) och brukar ha isär och smörja upp bromsarna varje höst (dotterns bil, numera hennes dotters bil....)
Först av allt, att justera handbromsen genom att korta vajern är bara en nödlösning. Då sätts den automatiska självjusteringen ur funktion och bromsen (och handbromsen) tar bara sämre och sämre. Du måste se till att den automatiska justeringen i trummorna fungerar. Då fungerar handbromsen också. Om hjulcylindrarna fungerar och inte trögar så släpp tillbaka handbromsvajern. Dra i spaken och kolla om dom små taggade hjulen rör sig när du drar i spaken. Armen i den bakre backen ska röra sig lätt och ska i viloläge vara helt tillbaka. Skruva försiktigt på dom små taggade hjulen på steget mellan backarna tills du precis får på trummorna. Ryck några gånger i handbromsen, ta av trummorna och justera igen.
Slipa (rugga upp) backarna med smärjelduk . Så brukar det fungera igen. I
I nödfall, skifta sida med den främre backen. Det är ganska mycket jobb att få ihop det igen, så bara i nödfall. Jag gjorde detta i fjor höstas och i våras var det jämn broms bak igen på bilen
#1618051
S65D skrev:Han var fortsatt inne på bromsvajern, precis som du, men menade också på att bromscylindern var kass. Är det också nåt som kan påverka bromsverkan?
Innanför bromstrummor som tjänstgör både som färd- och parkeringsbroms brukar det sitta två manöverdon.
Bromscylindern knuffar ut beläggen på hydraulisk väg när du trampar på bromspedalen. En hävarm trycker ut samma belägg på mekanisk väg när du drar i parkeringsbromsspaken.
Det var därför jag frågade om det var enbart parkeringsbromsen som var drabbad eller båda funktionerna. Är det båda som är dåliga så är det som beskrevs ovan en mer allmän översyn som ska till. Är det bara parkeringsbromsen är det vanligtvis enbart den mekaniska ansättningen som har problem, inte bromsbackar och övrigt krafs där inne.
Dessutom finns det då i trumbromsar en anordning som mekaniskt "kuggar över" när beläggen gör en längre rörelse, på grund av att de är slitna, så att nästa gång man ska göra samma rörelse startar den från ett läge längre fram, vilket då kompenserar för slitaget.
En del simplare trumbromsar har inte en automatisk justering. På släpkärror får man ofta göra den manuellt. Det är till att krypa under och pillra på ett tandhjul några snäpp när bromsverkan blir för dålig på grund av slitage.
Skivbromsar justerar sig själva genom att kolven går lite längre ut och sedan tar sats från detta nya läge nästa gång.

Skulle det vara så som Erik gissar ovan, alltså att det inte bara är trögt och/eller slitet, utan ett belägg helt har släppt från bromsbacken, då behöver du byta bromsbackar. Alla fyra (båda sidorna) är i så fall att rekommendera. Det syns tydligt när du tar av trumman. Har man riktig otur kan en avtrillad bit bromsbelägg från en bromsback kilas fast mot det som är kvar av bromsarna inne i trumman. Det kan bli riktigt besvärligt att få bort trumman från bilen då. Särskilt om beläggbiten ramlade av när bilen hade farten uppe och kilas fast hårt inne i trumman. Jag har en kusin som råkade ut för det på en Volvo 760 GLE en gång. Mycket våld skulle till innan den var körklar igen.

Äldre Volvomodeller har ofta två separata system, där skivbromsen (som används som färdbroms) och trumbromsen (som fungerar som parkeringsbroms) är samma mekaniska enhet men då har bromsbelägg och mekanisk ansättning av dessa inuti trumman och dessutom hydraulisk manövrering av separata belägg för skivbromsen på utsidan.

Nyare Volvo har enbart skivbroms bak, där färdbromsen sätts an hydrauliskt och en elektrisk motor trycker på samma belägg genom att driva en liten domkraft som sitter bakom bromscylindern och trycker på sitt vis.

Han var fortsatt inne på bromsvajern, preci[…]

Inlösen av bilen . Hjälp!!!

Först och främst tycker jag att deras sk[…]

DPF fel på en T3??

Jag får upp en gul varningslampa på mi[…]

Positionsljus

Är den gamla lampan original?? Annars prova m[…]