S65D skrev:Han var fortsatt inne på bromsvajern, precis som du, men menade också på att bromscylindern var kass. Är det också nåt som kan påverka bromsverkan?
Innanför bromstrummor som tjänstgör både som färd- och parkeringsbroms brukar det sitta två manöverdon.
Bromscylindern knuffar ut beläggen på hydraulisk väg när du trampar på bromspedalen. En hävarm trycker ut samma belägg på mekanisk väg när du drar i parkeringsbromsspaken.
Det var därför jag frågade om det var enbart parkeringsbromsen som var drabbad eller båda funktionerna. Är det båda som är dåliga så är det som beskrevs ovan en mer allmän översyn som ska till. Är det bara parkeringsbromsen är det vanligtvis enbart den mekaniska ansättningen som har problem, inte bromsbackar och övrigt krafs där inne.
Dessutom finns det då i trumbromsar en anordning som mekaniskt "kuggar över" när beläggen gör en längre rörelse, på grund av att de är slitna, så att nästa gång man ska göra samma rörelse startar den från ett läge längre fram, vilket då kompenserar för slitaget.
En del simplare trumbromsar har inte en automatisk justering. På släpkärror får man ofta göra den manuellt. Det är till att krypa under och pillra på ett tandhjul några snäpp när bromsverkan blir för dålig på grund av slitage.
Skivbromsar justerar sig själva genom att kolven går lite längre ut och sedan tar sats från detta nya läge nästa gång.
Skulle det vara så som Erik gissar ovan, alltså att det inte bara är trögt och/eller slitet, utan ett belägg helt har släppt från bromsbacken, då behöver du byta bromsbackar. Alla fyra (båda sidorna) är i så fall att rekommendera. Det syns tydligt när du tar av trumman. Har man riktig otur kan en avtrillad bit bromsbelägg från en bromsback kilas fast mot det som är kvar av bromsarna inne i trumman. Det kan bli riktigt besvärligt att få bort trumman från bilen då. Särskilt om beläggbiten ramlade av när bilen hade farten uppe och kilas fast hårt inne i trumman. Jag har en kusin som råkade ut för det på en Volvo 760 GLE en gång. Mycket våld skulle till innan den var körklar igen.
Äldre Volvomodeller har ofta två separata system, där skivbromsen (som används som färdbroms) och trumbromsen (som fungerar som parkeringsbroms) är samma mekaniska enhet men då har bromsbelägg och mekanisk ansättning av dessa inuti trumman och dessutom hydraulisk manövrering av separata belägg för skivbromsen på utsidan.
Nyare Volvo har enbart skivbroms bak, där färdbromsen sätts an hydrauliskt och en elektrisk motor trycker på samma belägg genom att driva en liten domkraft som sitter bakom bromscylindern och trycker på sitt vis.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.