Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bästasvågern
Hej allihop!
Vi var och kollade på en XC60 B5 2020 idag. Den har gått 12000 mil ca.
När handlaren kör ut bilen så reagerar jag på ett missljud från motorn,liksom ett lite skrattande ljud. När jag sitter inne i bilen och kör bilen hörs det inget.
Vi tar bilen till en verkstad för vi vill göra en check av allt. Främre bromsarna är slut så det är inga konstigheter. De reagerar också på ljudet från motorn.
Mekaniker menar att det är ett stag vid turbon som sitter löst.
När han kopplade in sitt diagnosverktyg ECM ( Engine Control Module) så indikerar den
1. P029900 Turbo/ laddningskompressor laddtryck för lågt. Generell felinformation. Ingen information om feltyp.
2. P024678 Turbocharger/mechanical boostar charter wastegate solenoid valve A high. Mechanical fault. Calibration or adjustment not correct.
Vet någon här vad det betyder och vad det kan kosta att laga?
Jag bifogar bild på det lösa "staget" som orsakade missljudet.
Frågan är : ska man köpa bilen trots detta och vad kan det egentligen röra sig om?
Tacksam för svar från en möjligen ny Volvo - ägare 🤣.
Screenshot_20250817_003130_Gallery.jpg
Screenshot_20250817_003130_Gallery.jpg (317.37 KiB) Visad 203 gånger
av volvov60b4
Låter ungefär som det jag hade på min V60 B4 viewtopic.php?f=86&t=182321
Det var dock endast vid kallstart men anledningen var ett stag vid turbon som vibrerade. Gick över efter någon minut när motorn varvat ner. Slutade med att verkstaden bytte turbo vilket löste problemet. Gick på min Selekt-garanti. Vet inte vad det skulle kosta annars.
Användarvisningsbild
av Robbi
Bästasvågern skrev:Hej allihop!
Vi var och kollade på en XC60 B5 2020 idag. Den har gått 12000 mil ca.
När handlaren kör ut bilen så reagerar jag på ett missljud från motorn,liksom ett lite skrattande ljud. När jag sitter inne i bilen och kör bilen hörs det inget.
Vi tar bilen till en verkstad för vi vill göra en check av allt. Främre bromsarna är slut så det är inga konstigheter. De reagerar också på ljudet från motorn.
Mekaniker menar att det är ett stag vid turbon som sitter löst.
När han kopplade in sitt diagnosverktyg ECM ( Engine Control Module) så indikerar den
1. P029900 Turbo/ laddningskompressor laddtryck för lågt. Generell felinformation. Ingen information om feltyp.
2. P024678 Turbocharger/mechanical boostar charter wastegate solenoid valve A high. Mechanical fault. Calibration or adjustment not correct.
Vet någon här vad det betyder och vad det kan kosta att laga?
Jag bifogar bild på det lösa "staget" som orsakade missljudet.
Frågan är : ska man köpa bilen trots detta och vad kan det egentligen röra sig om?
Tacksam för svar från en möjligen ny Volvo - ägare Bild.
Screenshot_20250817_003130_Gallery.jpg
Fattar inte, du har väl inte köpt bilen? Be handlaren fixa det innan. Bild

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]

Fast det är inte samma.