Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Bästasvågern
#1615448
Hej allihop!
Vi var och kollade på en XC60 B5 2020 idag. Den har gått 12000 mil ca.
När handlaren kör ut bilen så reagerar jag på ett missljud från motorn,liksom ett lite skrattande ljud. När jag sitter inne i bilen och kör bilen hörs det inget.
Vi tar bilen till en verkstad för vi vill göra en check av allt. Främre bromsarna är slut så det är inga konstigheter. De reagerar också på ljudet från motorn.
Mekaniker menar att det är ett stag vid turbon som sitter löst.
När han kopplade in sitt diagnosverktyg ECM ( Engine Control Module) så indikerar den
1. P029900 Turbo/ laddningskompressor laddtryck för lågt. Generell felinformation. Ingen information om feltyp.
2. P024678 Turbocharger/mechanical boostar charter wastegate solenoid valve A high. Mechanical fault. Calibration or adjustment not correct.
Vet någon här vad det betyder och vad det kan kosta att laga?
Jag bifogar bild på det lösa "staget" som orsakade missljudet.
Frågan är : ska man köpa bilen trots detta och vad kan det egentligen röra sig om?
Tacksam för svar från en möjligen ny Volvo - ägare 🤣.
Screenshot_20250817_003130_Gallery.jpg
Screenshot_20250817_003130_Gallery.jpg (317.37 KiB) Visad 402 gånger
av volvov60b4
#1615500
Låter ungefär som det jag hade på min V60 B4 viewtopic.php?f=86&t=182321
Det var dock endast vid kallstart men anledningen var ett stag vid turbon som vibrerade. Gick över efter någon minut när motorn varvat ner. Slutade med att verkstaden bytte turbo vilket löste problemet. Gick på min Selekt-garanti. Vet inte vad det skulle kosta annars.
Användarvisningsbild
av Robbi
#1615515
Bästasvågern skrev:Hej allihop!
Vi var och kollade på en XC60 B5 2020 idag. Den har gått 12000 mil ca.
När handlaren kör ut bilen så reagerar jag på ett missljud från motorn,liksom ett lite skrattande ljud. När jag sitter inne i bilen och kör bilen hörs det inget.
Vi tar bilen till en verkstad för vi vill göra en check av allt. Främre bromsarna är slut så det är inga konstigheter. De reagerar också på ljudet från motorn.
Mekaniker menar att det är ett stag vid turbon som sitter löst.
När han kopplade in sitt diagnosverktyg ECM ( Engine Control Module) så indikerar den
1. P029900 Turbo/ laddningskompressor laddtryck för lågt. Generell felinformation. Ingen information om feltyp.
2. P024678 Turbocharger/mechanical boostar charter wastegate solenoid valve A high. Mechanical fault. Calibration or adjustment not correct.
Vet någon här vad det betyder och vad det kan kosta att laga?
Jag bifogar bild på det lösa "staget" som orsakade missljudet.
Frågan är : ska man köpa bilen trots detta och vad kan det egentligen röra sig om?
Tacksam för svar från en möjligen ny Volvo - ägare Bild.
Screenshot_20250817_003130_Gallery.jpg
Fattar inte, du har väl inte köpt bilen? Be handlaren fixa det innan. Bild
Användarvisningsbild
av ShogunX
#1615538
Jag skulle inte beskriva det som vanligt förekommande, men tråden som @volvov60b4 delar stämmer överens med flera av de rapporter jag tagit del av. Just mildhybriderna är benägna att råka ut för problemet som i många fall resulterar i ett byte av turbo.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]