- ons 16 jul 2025, 23:47
#1613464
Hej
Detta blir då mitt första inlägg på detta forum.
Jag har en V70 2008 2.4 D som vägrar starta. Det började med att vi var ute o körde och alla varningslampor började lysa och bilen stannade. Väntade ett tag och provade starta då startade den men gick bara ett tag. Bogserade hem den lät den stå ett tag, provade starta och då startade den och gick i 30 sekunder varpå den stannade..Gick att göra så många gånger. Då tänkte jag att jag byter dieselfilter så har jag provat det. Sedan dess har den inte gått att få och starta en enda gång.
När man satte i nyckeln hördes inte att pumpen går något. Läste av felkoder hade felkod P009000 och att sotfiltret var fullt.
Googlade en del och såg att kontaktstycket kunde bli ärgat så pumpen inte går. Kunde även vara fel på pumpen fick jag fram.
Plockade ner tanken tittade på kontaktstycket som såg bra ut. Provade att mata pumpen med 12 v och då gick den hur bra som helst. Mätte spänningen i kontaktstycket först när man bara slår på tändningen och då fanns det ingen spänning. När man sedan slår till och drar på startmotorn kom det 12 v i en sekund, precis så man hann se det på voltmetern. (I och med att det kom 12 volt så borde kablarna vara hela och det är någon signal från något som inte går fram)
Jag har kollat att det finns spänning på säkringen under handskfacket och att säkringen är hel. Provade direkt mata pumpen och samtidigt dra på startmotorn, hjälpte inte heller den är tvärdöd och vill inte starta.
Har läst att det sällan är fel på ECM.
Funderar nu på något av detta
kabelbrott(men tror inte på det då det kom fram 12v)
vevaxelgivare (som tydligen inte sätter en felkod) bränsletrycksregulatorn.
Jag har en icarsoft så funderar om man skulle ta in den på en verkstad och läsa av den med VIDA.
Om det är någon vänlig själ som kan ha någon aning om vad felet kan vara så är jag tacksam. Hoppas jag fått med allt.
Detta blir då mitt första inlägg på detta forum.
Jag har en V70 2008 2.4 D som vägrar starta. Det började med att vi var ute o körde och alla varningslampor började lysa och bilen stannade. Väntade ett tag och provade starta då startade den men gick bara ett tag. Bogserade hem den lät den stå ett tag, provade starta och då startade den och gick i 30 sekunder varpå den stannade..Gick att göra så många gånger. Då tänkte jag att jag byter dieselfilter så har jag provat det. Sedan dess har den inte gått att få och starta en enda gång.
När man satte i nyckeln hördes inte att pumpen går något. Läste av felkoder hade felkod P009000 och att sotfiltret var fullt.
Googlade en del och såg att kontaktstycket kunde bli ärgat så pumpen inte går. Kunde även vara fel på pumpen fick jag fram.
Plockade ner tanken tittade på kontaktstycket som såg bra ut. Provade att mata pumpen med 12 v och då gick den hur bra som helst. Mätte spänningen i kontaktstycket först när man bara slår på tändningen och då fanns det ingen spänning. När man sedan slår till och drar på startmotorn kom det 12 v i en sekund, precis så man hann se det på voltmetern. (I och med att det kom 12 volt så borde kablarna vara hela och det är någon signal från något som inte går fram)
Jag har kollat att det finns spänning på säkringen under handskfacket och att säkringen är hel. Provade direkt mata pumpen och samtidigt dra på startmotorn, hjälpte inte heller den är tvärdöd och vill inte starta.
Har läst att det sällan är fel på ECM.
Funderar nu på något av detta
kabelbrott(men tror inte på det då det kom fram 12v)
vevaxelgivare (som tydligen inte sätter en felkod) bränsletrycksregulatorn.
Jag har en icarsoft så funderar om man skulle ta in den på en verkstad och läsa av den med VIDA.
Om det är någon vänlig själ som kan ha någon aning om vad felet kan vara så är jag tacksam. Hoppas jag fått med allt.