PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Hej på er!
Jag hoppas ni kan hjälpa mig med en sak :-)

För några dagar sedan så gav hisskenan upp på min Volvo PV vid passagerarsidan.
Jag har nu införskaffat en ny hisskena med ruta redan monterad och klar.
Men hur tar man ut den gamla rutan ur dörren?
Jag har tagit bort innerpanelen och tagit bort handtagen etc.. men sen kommer jag inte längre?

Någon som har gjort detta förr?
Tacksam för svar :-D

//Fredrik
Jag bytte på min PV på 80-talel. Har ingen "klar" bild men jag hade bort hela "bågen" på insidan. Tror jag lossade en eller båda skenorna som rutan "löper" i. Sedan sitter där en "kloss" på vajern som klämdes fast i dom 4-kantiga hålen i plåtskenan (med en skruv) som rutan sitter i. Sedan tar du ut rutan uppåt. Det kan bli lite strul med vajern och kedja, men jag tror det kan vara kvar när du tar ut rutan. Se bara till att du har hel plast attsätta under klädseln, det brukar var trasig vattenfast papp där.
Hej Lennart,
Tack så mycket för svar!

Jag har lyckats få dit den :-)
Det var lite bökigt men lyckades tillslut.
Tog bort endast en skena som rutan löper i för att få i nya rutan uppifrån.
Sen var det lite svårt att få dit nya rutan som du sa pga vajer och kedja i dörren som tar emot, men skam den som ger sig!

Tack så mycket för hjälpen!
Bilagor
Volvo PV Passagerare ruta.jpg
Volvo PV Passagerare ruta.jpg (712.92 KiB) Visad 146 gånger
Fredrik908 skrev:Hej Lennart,
Tack så mycket för svar!
Kul att det fungerade.
Sålde min PV -62 omkring 1992. Köpte den 1979, en norrlandsbil nästan rostfri som vinterbil. Den renoverades och lackerades 1982 - 1985. Då bytte jag skärmarna (kostade då 250 kr st). Breddade och förlängde kardantunneln för att få in en overdrive växellåda. Jag fick en Amazon Sport -66 som jag plockade delar från, bl.a då växellådan som fick ett lock från en 142-73 med kort spak. Tog även och flyttade över bromsarna från Amazonen till PV-n, (skivbroms fram) krav från Bilprovningen för att få ha mer än 100 hk. Monterade även ett bromsservo (från en Triumph 1300) och en sollucka från en VW 1300. Motorn blev en B18 från 1968 som borrade upp dill 2l och fick B20E motorns delar i sig. Standard topplock (B20A) från en 144 -74 som planades 5,5 mm och sist förgasare från en Alfa Romeo 17/50 1974 års modell (2 st 38 mm Weber DCOE).Reg. besiktigades våren 1985 av en leende bilprovare utan anmärkning. Den gick "som ett skollat troll". Motorn var på c:a 120 - 130 hk och bilen var en fröjd att köra. Har många gånger ångrat att jag sålde den, men barnen växte upp den blev för liten. Enligt bilregristert står den avställd I Borås trakten sedan många år......😪😪

Progress! Skiftade armaturer och nu har jag en fun[…]

Jag har nyligen fått detta problem med. Bara[…]

Ett kladdigt rostskydd (fett/olja) har chansen att[…]

Belysning xc60 2021

Har också bytt min i baksätet. Väl[…]