Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Jag har felkod P2101 i min Volvo av modell enligt ämnesrad. Om det hade varit en bensinare så hade jag känt mig nöjd att börja kika på detta, tack vare internets maffiga kapacitet och välvilja. Men, iom att det är en diesel så haltar jag lite. Om jag förstår det rätt så används spjällhuset enbart vid avstängning av bilen?

Tidigare ägare har lämnat in detta för reparation ett antal gånger men Volvo har systematiskt misslyckats att åtgärda problemet. Tidigare kunde motorlampan (och felkoden) vara borta ur systemet i upp till ett halvår innan det kom tillbaka. Idag får jag maximalt 4 timmar bakom ratten innan det kommer tillbaka.

Skulle någon kunna hjälpa mig bringa klarhet i vad P2101 skulle betyda för mig och mina kära diesel och vad jag skulle kunna titta på? Kan någon komponent vara fel? Garanterat elfel? Etc.

Utöver detta har jag några Volvo-specifika koder som jag tolkat som "kanske relaterat" men jag har inte mäktat med att titta något djupare i det, har precis fixat den andra bilen ;-) .

Tack på förhand. :P

CPM Förvärmningsmodul
CPM-B1D3392 lågavbrott under normal funktion. Komponentfel. Felaktig funktion.

CEM Central elmodul
CEM-B112B07 Rattmodul. Generell felinformation. Mekaniskt fel.

PDM Passagerardörrmodul
PDM-B118F00
Vänster framruta. Generell felinformation. Ingen information om feltyp.
PDM-B119100
Höger bakruta. Generell felinformation. Ingen information om feltyp.

DDM förardörrsmodul
DDM-B118E00 Vänster framruta. Generell felinformation. Ingen information om feltyp.
DDM-B119000 Vänster bakruta. Generell felinformation. Ingen information om feltyp.

DIESEL ENG Bränslesystem/kombinerat system
ECM-P040421
Avgasreningsreglering
Kretsområde/prestanda
Allmänna signalfel

PAM park assist module
PAM-B1B4496
Yttre givare höger bak
Komponentfel
Internt komponentfel

PAM-B1B4801
Yttre givare vänster bak