Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hasseA
Hej!

Jag har sökt på nätet i timmar men kan inte hitta information om bränslesystemet på min Volvo S60 2011, 205 Hkr med en D5'a.

I tanken sitter det en bränslepump.
Hur är flödet från tanken ?
Bränslepump - > bränslefilter -> högtryckspumpen ?
Eller är det kopplat på något annat vis ?
Det verkar finnas en kylare för bränslet. Sitter den på returen ?

Den egentliga frågan är :
Jag sätter i nyckeln i "facket" och trycker länge på startknappen > 2 sek. för att hamna i nyckelläge II.
Om jag då har avlägsnat koppen och tagit ur bränslefiltret kommer det då att flöda ut bränsle där ?
Om det inte gör det, kan jag då anta att bränslepumpen är kass eller att jag bör gå vidare och montera ur tanken ?

/Hasse

PS! Jag får inget flöde ut filterhållaren när koppen och filtret är avlägsnat. DS!
av binkie
Nu har du ju gjort 10 olika trådar om ditt problem att bilen inte startar, svårt som utomstående att få någon överblick vad du gjort i felsökningsväg..

Det är pump, filter, högtryckspump. Ingen bränslekylare på D5.

Pumpen ska aktiveras om du slår på tändningen, hsr du tagit bort bränslefiltret kommer det spruta diesel där om pumpen går. Pröva också köra på startmotorn, då ska pumpen 100% gå.

Går inte pumpen pröva banka på tanken med en slägga samtidigt som en kompis kör på startmotorn.
Har du awd med sadeltank sitter pumpen på högersida, har du enkeltank sitter den i mitten, framåt.

Vanligt att det går varmt i pumpens kontaktstycke vilkey orsakar att pumpen inte går, vet att jag skrivit det åt dig i en av dina tidigare trådar om samma problem.

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]

En teori till som jag har funderat på ä[…]

Fel centerhögtalare?

Ja, precis. Så det är något som b[…]

Inte ett skit, sitt lungt i båten Skickat f[…]