Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alvanilsson
#1610794
Hej!

Jag har en Volvo v60 D4 (D5204T3) där jag har en rem som kvittrat till någon gång senaste månaden.
Har hört det ca 3-4 ggr och är antingen någon sekund direkt vid start eller när jag kört en bit, stängt av en kort stund och sedan startar igen. Aldrig hört något under färd.

Hade inne bilen på service för ca 2 veckor sedan och bad dom samtidigt att byta generatorremmen då denna inte blivit bytt sedan 16000 mil, gått 27000 nu. Antog att det var denna som slirade lite. Hörde inget tills i måndags då det kvittrade till lite igen.

Sambon ska byta ac remen i helgen för att utesluta så att det inte är denna som är sliten. Finns det något han ska passa på att kolla i samband med detta? Har hört om t ex dåliga spännare/frihjul till generator men jag tycker väl att mekanikern borde märkt och påtalat detta när han bytte remmen? Kan tillägga att jag har hört kvittret med ac båda på och avstängd.

Kan man se på något sätt om t ex något lager börjar bli dåligt när han ändå är där o ”pillar”?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1610796
Frihjulet på generatorn är troligtvis källan till kvittret. När remmen slirat(dvs kvittrat) blir den varm och fäster bättre på remhjulen och kvittret upphör. Om bilen gått uppåt 28000 mil är troligtvis även släpringarna i generatorn slut och det är läge att byta ut generatorn.
Jag byter hjälpaggregatremmen var 6000 mil för säkerhets skull. Går den av kan den ta med sig kamremmen vilket innebär totalras för motorn (=50000:-)
Läge att även kolla remhjulet på AC kompressorn, är lagret dåligt kan det skära och även det bidra till att hjälpaggregatremmen går av...
Senast redigerad av 2 Hasse53, redigerad totalt 0 gång.
av Alvanilsson
#1610797
Okej, du tror på att kvittret kommer från den remmen och dåligt frihjul trots att den blivit bytt på verkstad alltså? Kan man se om det är dåligt själv på något sätt? Svårt o byta själv?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1610799
Eftersom kvittret är kvar trots ny rem, är frihjulet klart misstänkt.
Byter sambon AC remmen måste ju hjälpaggregatremmen demonteras. Läge då att känna så att remskivan på generatorn går fritt åt ena hållet och låser åt andra(typ cykelhjul). Se även mitt tidigare inlägg.
av Alvanilsson
#1610802
Okej, tack!
Har hört mardrömshistorier om kamremshaveri pga brustna remmar på dessa bilar så därför jag blir lite nojig och vill åtgärda det, annars hade jag väl kört tills dem gått av 😅. Vet inte exakt hur stor chans det är men dumt att äventyra något. Är det svårt att byta frihjulet själv?
Användarvisningsbild
av Hasse53
#1610810
Det behövs specialverktyg och helst också mutterknack, sen är jag för mej att jag lossade på generatorn för att komma åt. Således en hel del "skruva".
Frihjulet kostar ca 1000 och specialverktyg 549 (Biltema).

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]