Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hasse53
Frihjulet på generatorn är troligtvis källan till kvittret. När remmen slirat(dvs kvittrat) blir den varm och fäster bättre på remhjulen och kvittret upphör. Om bilen gått uppåt 28000 mil är troligtvis även släpringarna i generatorn slut och det är läge att byta ut generatorn.
Jag byter hjälpaggregatremmen var 6000 mil för säkerhets skull. Går den av kan den ta med sig kamremmen vilket innebär totalras för motorn (=50000:-)
Läge att även kolla remhjulet på AC kompressorn, är lagret dåligt kan det skära och även det bidra till att hjälpaggregatremmen går av...
Senast redigerad av 2 Hasse53, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Eftersom kvittret är kvar trots ny rem, är frihjulet klart misstänkt.
Byter sambon AC remmen måste ju hjälpaggregatremmen demonteras. Läge då att känna så att remskivan på generatorn går fritt åt ena hållet och låser åt andra(typ cykelhjul). Se även mitt tidigare inlägg.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det behövs specialverktyg och helst också mutterknack, sen är jag för mej att jag lossade på generatorn för att komma åt. Således en hel del "skruva".
Frihjulet kostar ca 1000 och specialverktyg 549 (Biltema).

Jag har en 2017 S60 med 11800 mil varav 10 000mil[…]

V90cc vibrationer

Är ett ganska känt fenomen, se denna gig[…]

Ja, det gör det ju! Har du någon l&aum[…]

Vibration vid inbromsning

Visst kan det vara fläckarna. Prova att lyfta[…]