Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
Fick remhaveri och nu efter byte rem + spännare "vandrar" remmen o ställer sig ca.1 cm fel axiellt framåt (kugghjulen som spännare). Bytt rem igen o kollat att remhjulet är ordentligt i botten. Styrflänsen sitter också rätt. Snart blir man frusterad eller knäpp. Kan även nämna att övre kåpan var deformerad.
Kolla spännhjulet och spännanordningen noga. Dom andra kugghjulen är ju fasta, så det är bara spännhjulet och/eller spännanordningen som kan komma lite fel/snett. Då tvingar det remmen utåt, eller inåt.
Kugghjulen kan också jävlas. Hade en 245-80 som jag bytte kamrem på och efter bytet låg remmen hårt på framåt med missljud. Vid felsökning visade det sej att vevaxeldrevet blivit koniskt. Mätning med en vanlig vinkelhake visade att kuggarna lutade framåt. Nytt drev avhjälpte problemet.
Liknande problem hade jag med en S60 2.5T-2006 och där var en glapp vattenpump orsak till problemet.
I båda fallen hade kamremmarna körts långt över rekommenderat bytesintervall.
av StoraB
Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln ej är i botten eller remhjulet ej är indraget ordentligt . Måste man dra åt med fullt moment för att remhjulet ska gå i botten ? + Spännhjulet är ju nytt liksom remmarna. + Ifall man lutar spännhjulet kanske remmen följer med i "uppförsbacken" ? Tackar för Era svar.
1986 GLT kamdrivning

Det kan verka som om kugghjulet på vevaxeln […]

Kamremsdrev vevaxel

Jag tror inte det skall vara någon bricka d&[…]

Skoj att läsa, då får förhop[…]

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]