Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

hej har tänkt byta olja och allt som mna gör i samband med detta har brådis skall göras imorgon. en snabb tydlig förklaring på vad jag ska byta, tänka på och hur och vart allt "sitter"

(snacka om amatör fråga men jag har börjat meka nyss hunnit byta bromsbackar och värmeelement så jag borde klara av detta;)
Stefan1 skrev:hej har tänkt byta olja och allt som mna gör i samband med detta har brådis skall göras imorgon. en snabb tydlig förklaring på vad jag ska byta, tänka på och hur och vart allt "sitter"

(snacka om amatör fråga men jag har börjat meka nyss hunnit byta bromsbackar och värmeelement så jag borde klara av detta;)
Tror inte du har vanligt olje filter utan ett sk insatts filter som sitter i en "plast kopp". Det är lätt att ha sönder den om man inte har en bra / anpassad avdragare.
av Stefan1
ok.....en bit på vägen vart kan det sitta.....är någon överdimensionerad standard verktygdel eller rent special verktyg?
Användarvisningsbild
av Funk
Det är en specialhylsa, men den finns förmodligen på Micro, Mekonomen eller Biltema. Kostar någon femtiolapp..
Biltema art.nr: 20-321

Kontrollera att du får med o-ringen när du köper filtret, samt glöm inte köpa tätningsringen till oljepluggen..

/Thomas
Användarvisningsbild
av Nexus
Stefan1 skrev:ok.....en bit på vägen vart kan det sitta.....är någon överdimensionerad standard verktygdel eller rent special verktyg?
fltret sitter på vä sida i framkant på motorn . (sett om du står framför bilen). Jag tycker det är ett jävla högt pris på insatts filtret det ser ju fjantigt ut. jag gav runt 100 med packning på BILIA . trodde de skämta :evil: .
Att nämna: torkarna till strålkast ca 160 kr på bilia. 29,90 på biltema inte kan det skillja så mycket på kvalitet????????
AC problem Volvo S80 2000

Hej! Hoppas att jag lagt tråden rätt. […]

Hittade kompletta motorer på AliExpress f&[…]

Hur har det gått med detta? Har samma grunds[…]

Han slirade inte så länge för jag […]