Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Krusty
Hej på er.Skall besiktiga bilen snart och har konstaterat att det är ett LITET glapp i styrväxeln.Enligt verkstaden så var glappet inte så farligt utan man kunde köra med det.MEN nu till frågan.Vad säger bilprovningen om att det är ett litet glapp styrväxeln?

Går det att justera glappet på nått sätt om den inte skulle gå igenom besiktningen?

Har en S70 årsmodell 98.
av *pettson*
Krusty skrev:Hej på er.Skall besiktiga bilen snart och har konstaterat att det är ett LITET glapp i styrväxeln.Enligt verkstaden så var glappet inte så farligt utan man kunde köra med det.MEN nu till frågan.Vad säger bilprovningen om att det är ett litet glapp styrväxeln?

Går det att justera glappet på nått sätt om den inte skulle gå igenom besiktningen?

Har en S70 årsmodell 98.
hur har du konstaterat att glappet är i styrväxeln?..
Menar du har yttre och inre styrleder. Samt en rattaxelknut. Har du demonterat alla leder för att utesluta dessa och satt den i provbänk?
av Krusty
Hej på er igen!Jag trodde först att det var den inre styrleden som var glapp på vänster sida..Man kan känna ett litet glapp om man drar lite i styrarmen på VÄNSTER sida.Jag lämnade in bilen för byte av dom inre styrlederna. Men enligt verkstaden som gjorde en slitagekontroll så var det styrväxeln som var ngt glapp på vänster sida.Spindelleder,både inre och yttre styrleder,rattknutar var ok enligt dom.Jag har inte demonterat någonting för att kolla själv det överlät jag till verkstaden.

Blir det nerslag på besiktningen om det nu är ett litet glapp i styrväxeln ?
av *pettson*
Krusty skrev:Hej på er igen!Jag trodde först att det var den inre styrleden som var glapp på vänster sida..Man kan känna ett litet glapp om man drar lite i styrarmen på VÄNSTER sida.Jag lämnade in bilen för byte av dom inre styrlederna. Men enligt verkstaden som gjorde en slitagekontroll så var det styrväxeln som var ngt glapp på vänster sida.Spindelleder,både inre och yttre styrleder,rattknutar var ok enligt dom.Jag har inte demonterat någonting för att kolla själv det överlät jag till verkstaden.

Blir det nerslag på besiktningen om det nu är ett litet glapp i styrväxeln ?
ett tips kuggstången som går igenom styrväxeln från vänster till höger är SOLID den kan alltså INTE glappa in och ut bara på en sida.
Däremot sitter ju inre styrleden med gängstång skruvad på styrväxeln och därmed kan den leden glappa. Men att kuggstången glappar på EN sida är en fysisk omöjlighet med mindre än att hela styrningen havererat.
Det enda stången skulle kunna glappa är upp och ned vid förslitning, inte in och ut.
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Inte alldeles ovanligt att styrväxlar är glapp, men det är inget man gör något åt. Många verkstäder är lite slapp och säger att det är styrleder eller styrväxel på den ena eller andra sidan...
av *pettson*
Micke_vb skrev:Inte alldeles ovanligt att styrväxlar är glapp, men det är inget man gör något åt. Många verkstäder är lite slapp och säger att det är styrleder eller styrväxel på den ena eller andra sidan...
men ett märkbart glapp på en så ny bil som v70? och som bara märks på en sida? :roll:
Användarvisningsbild
av Micke_vb
Visst kan det vara ett mindre glapp på en "så pass ny bil som V70" men inte bara på en sida. Däremot som jag skrev, finns det verkstäder som gör det enkelt för sig och säger att det är t.ex en styrled utan att kolla mer... sorgligt men sant..
av Krusty
Tack för alla svar.

Extremt varma dagar skulle det kunna bli skillna[…]

Visa din semesterbil(d)

Får det vara 95, 96, 98 eller diesel helt ut[…]

Vad skönt, jag ska ut i justera kopplingsvsje[…]

Intressant detta med att man som privatperson tyck[…]