Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jallemet
Tja, inte optimalt för någon motortyp med korta gångtider men utsatt är diesel såklart med tveksamma blandningar (läs algbildning) som blir dåligt på sikt om inte soppan omsätts och partikelfilter vill gärna bli varmt för att göra sitt jobb.

Jag skulle tippa på under två mil så är bensin/elhybrid att föredra, sliter förstås där med.
Användarvisningsbild
av Jallemet

fjohan82 skrev:Ett alternativ är dieselbil utan filter... :-)
Fränt, det finns några kvar i livet iaf!

Körde en 300 lång som taxi i slutet på 80-talet, breda bredställ men sjukt trött motor.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
För mig har dieselbil varit överlägset vid kortkörningar under 20 år.

Vi har både diesel och bensinbilar. Och bensinbilarna drar iväg extremt vid kallstarter och korta sträckor medan dieselbilar drar 0.68 året om oavsett antalet kallstarter.
Användarvisningsbild
av Jallemet

VolvoB20 skrev:För mig har dieselbil varit överlägset vid kortkörningar under 20 år.

Vi har både diesel och bensinbilar. Och bensinbilarna drar iväg extremt vid kallstarter och korta sträckor medan dieselbilar drar 0.68 året om oavsett antalet kallstarter.
Ni har inte haft några som helst biverkningar?

Jag jobbar i bussbranchen och vi har problem med korta sträckor och tomgångskörning som gör att filter packar ihop lite titt som tätt, vi kör på den diesel det som är billigast för säsongen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jallemet skrev: mån 28 okt 2024, 20:19
VolvoB20 skrev:För mig har dieselbil varit överlägset vid kortkörningar under 20 år.

Ni har inte haft några som helst biverkningar?

Jag jobbar i bussbranchen och vi har problem med korta sträckor och tomgångskörning som gör att filter packar ihop lite titt som tätt, vi kör på den diesel det som är billigast för säsongen.
Nej, inga problem, men jag har kört några mil på motorväg någon gång per månad eller varannan månad kanske.

6A dvs 70W lampa? Hmm, jag får nog lä[…]

Jag har svårt att tro att en bil med manuell[…]

OBD-uttag

Funkar det att starta bilen? Om inte skulle jag ko[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]