- lör 26 okt 2024, 15:16
Hur mår dieselbilar av att man mest kör kortsträckor? Ja menar dom har väl partikelfilter?
Moderator: Moderatorer
fjohan82 skrev:Ett alternativ är dieselbil utan filter...Fränt, det finns några kvar i livet iaf!![]()
VolvoB20 skrev:För mig har dieselbil varit överlägset vid kortkörningar under 20 år.Ni har inte haft några som helst biverkningar?
Vi har både diesel och bensinbilar. Och bensinbilarna drar iväg extremt vid kallstarter och korta sträckor medan dieselbilar drar 0.68 året om oavsett antalet kallstarter.
Jallemet skrev: ↑mån 28 okt 2024, 20:19Nej, inga problem, men jag har kört några mil på motorväg någon gång per månad eller varannan månad kanske.VolvoB20 skrev:För mig har dieselbil varit överlägset vid kortkörningar under 20 år.Ni har inte haft några som helst biverkningar?
Vi har både diesel och bensinbilar. Och bensinbilarna drar iväg extremt vid kallstarter och korta sträckor medan dieselbilar drar 0.68 året om oavsett antalet kallstarter.
Jag jobbar i bussbranchen och vi har problem med korta sträckor och tomgångskörning som gör att filter packar ihop lite titt som tätt, vi kör på den diesel det som är billigast för säsongen.
Tack, det låter logiskt. Jag satte faktiskt[…]