NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Har felkod "CFFF Internt fel" på SRS-system, efter att ha haft ett dåligt startbatteri som med största sannolikhet triggat felkoden pga spänningsfall. Felkod går ej att radera med Icarsoft Vol V2.0, eller genom att göra bilen strömlös. Enligt uppgift inte heller med Vida.
Som jag förstått det finns det 3 olika sätt för att lösa problemet:

Byta SRS-modul hos Volvo och få en ny programmerad.

Montera ur SRS-modul och sända den till ett företag som programmerar om den och sedan återmontera.

Använda Vdash/D5T5 tjänst "CFFF-Fix" med dator via obd-uttag utan att behöva demontera SRS-modul.

Finns det idag 2024 någon nytt sätt att lösa problemet på än ovanstående? T ex något mer avancerat diagnosverktyg/programmeringsverktyg som man själv kan använda via Obd-uttaget?
Tycker idag att Vdash tjänst fortfarande låter bäst. Men de verkar ha annan prislista nu för tiden?
Kan tyvärr inte bidra med någon information om det finns något nytt sätt.

Men bytet hos volvo med SRS-modul gick på närmare 10k för många år sedan. ( Innan VDASHtjänst fanns. Eller åtminstone inget vi kände till)
Ja byte av modul hos Volvo känns som en för dyr lösning. Om andra sätt är lika bra.

Vad gäller Vdash prislista. Det enda jag kan finna på deras hemsida är en prislista daterad 2020 och där kostar CFFF-Fix 120 Euro ("including VAT", som jag antar betyder moms). Vet inte om det är samma pris idag, någon som vet?

Vad gäller att montera ur modul och sända till någon reparatör (i Sverige) så har jag funnit priser som varierar mellan 1500-3500 kr (inklusive moms) + frakt. Har på nätet läst olika besked om man behöver radera felkoder efter återmontering.
Vdash verkar vara enklast väg att gå.
Men här dyker många frågor upp för mig.

Är det säkert att använda Vdash? Känns lite otryggt med ett företag/hemsida som inte ligger i Sverige.

Hur fungerar det med betalning för tjänsten? Fungerar det med vanligt Visa-kort?

Vilka personliga uppgifter behöver uppges vid betalning? Såg att man vid registrering vid öppnande av konto hos dem ska uppge väldigt mycket information.

Blir modulen återställd och SRS-systemet fullt funktionsdugligt igen?

Är det en accepterad/laglig lösning? Går det att i efterhand, t ex vid verkstadsbesök hos Volvo, se i Vida att man använt Vdash?
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]