Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ALEEXJ
Hej!
Jag har ett jobbigt problem med min 740 från 1987 med en B230F, LH2.2.

Problemet:
Tomgången är något hög (1100rpm) och när man håller en hastighet ”bluddrar/hostar” bilen, som att den misständer.
Det är när motorn är lite belastad som den går dåligt, vid acceleration går den jättefint. Känns inte slö eller något.

Tillägger även att bilen ibland kan dö direkt vid start, men går igång som vanligt efter ett till försök.

Följande delar är bytta/sedda över:
• Ny insugspackning (tätt).
• O-ringar på spridare bytta.
• Tändstift, Bosch WR7DC+ (tidigare NGK BPR6ES, samma problem även då). Även kollat gapet, 0.7mm på samtliga.
• Tändkablar (Volvo) bytta.
• Rotor & fördelarlock bytta.
• Tempsensor (blåa) bytt.
• Tomgångsventil rengjord & smörjd.
• Allmän service såsom olja, filter osv.
• Provat 3st LMM med samma slutnummer (07), men problemet kvarstår. Drar jag ur kontakten när bilen är igång blir tongången dålig i några sekunder sen går den till sig. Svarar dåligt på gas med kontakt utdragen, hackar dock inte när man håller en jämn hastighet. Även testat mäta en LMM och den var bra.
• Mätt lambdasonden, ser bra ut enligt det jag läst. Även testat koppla ur den, då går bilen väldigt fett.
• Testat tändmodul från en fullt fungerande 745 1987 med B230F & samma artikelnummer, problemet kvarstod.
• Rengjort gasspjället. Bytt packning & justerat.
• Kollat så att kamremmen inte hoppat en kugg.
• Inget läckage vid grenröret, har nya packningar men skruvarna ser ut att sitta bra där..

Någon som har några tips?
Senast redigerad av 3 ALEEXJ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av lennarte
Har du kollat grenröret? Packning som läcker? Kan vara sprucket också. Även lambdasondenkan läcka vid packningen. Är där inte absolut tätt kan det komma in luft (syre) den vägen också och störa lambdasondens funktion. Även spjällhuset, gasspjället kan vara "mögigt" då det kan komma in oljeseslam från vevhusventilationen. Den kan också behöva rengöras. Det sitter en skruv vid gasspjället som är en stoppskruv och skall normalt inte röras, kan varit någon klåfingrig och försökt ändra tomgången där
Användarvisningsbild
av ALEEXJ
Hej!
Grenröret har jag inte kollat mer än att skärma av motorns kylfläkt och känt med handen runt toppen för läckage. Låter dock inte som något läckage där, men köper på mig ett par packningar och byter.

Ska även köpa på mig en packning till spjällhuset så jag kan plocka loss det och rengöra.
Angående stoppskruven, vet man hur den ska stå? Vad händer när den skruvas på, öppnas spjället då?

Tack för kommentaren.
Användarvisningsbild
av ALEEXJ
lennarte skrev: mån 30 sep 2024, 08:17 Har du kollat grenröret? Packning som läcker? Kan vara sprucket också. Även lambdasondenkan läcka vid packningen. Är där inte absolut tätt kan det komma in luft (syre) den vägen också och störa lambdasondens funktion. Även spjällhuset, gasspjället kan vara "mögigt" då det kan komma in oljeseslam från vevhusventilationen. Den kan också behöva rengöras. Det sitter en skruv vid gasspjället som är en stoppskruv och skall normalt inte röras, kan varit någon klåfingrig och försökt ändra tomgången där
Grenrörsläckage har jag inte kollat mer än att skärma av kylfläkten på motorn och känna för hand runt toppen och lyssna efter läckage. Inte märkt av något, men beställer nya packningar ändå.
Har lambdasonden en packning?

Packning till spjällhuset är också beställt, så att jag kan plocka loss det och rengöra.

Stoppskruven vid gasspjället, kan man se om den blivit fipplad med? Ska den t.ex. stå i bott eller topp standard?

Börjar tappa tålamodet, ska ju snart ställa bort 240:in och då vill jag att 740:in ska gå bra.. :-(
av atteatte
ALEEXJ skrev: sön 29 sep 2024, 22:40 Tomgången är något hög (1100rpm) och när man håller en hastighet under 2500rpm ”bluddrar/hostar” bilen, som att den misständer.
Det är när motorn är lätt belastad som den går dåligt, vid acceleration går den jättefint. Känns inte slö eller något.
• Testat koppla ur lambdasonden, då går bilen väldigt dåligt.
Skulle säga att dessa grejer är indikation på någon form av vakuumläckage. Har du testat plugga olika delar av vakuumsystemet och se om du märker någon skillnad?
Om allt med motorn och vakuumsystemet var någorlunda rätt borde motorn gå relativt normalt med lambdan urkopplad.
Användarvisningsbild
av ALEEXJ
atteatte skrev: mån 30 sep 2024, 14:10
ALEEXJ skrev: sön 29 sep 2024, 22:40 Tomgången är något hög (1100rpm) och när man håller en hastighet under 2500rpm ”bluddrar/hostar” bilen, som att den misständer.
Det är när motorn är lätt belastad som den går dåligt, vid acceleration går den jättefint. Känns inte slö eller något.
• Testat koppla ur lambdasonden, då går bilen väldigt dåligt.
Skulle säga att dessa grejer är indikation på någon form av vakuumläckage. Har du testat plugga olika delar av vakuumsystemet och se om du märker någon skillnad?
Om allt med motorn och vakuumsystemet var någorlunda rätt borde motorn gå relativt normalt med lambdan urkopplad.
Jag har faktiskt inte testat plugga något, utan mest bara sprayat runt vid anslutningar med startgas.
Ska testa koppla loss vakuumslangar en för en ikväll. Jag återkommer med resultat.
Användarvisningsbild
av lennarte
ALEEXJ skrev:Stoppskruven vid gasspjället, kan man se om den blivit fipplad med? Ska den t.ex. stå i bott eller topp standard?
Du kan enkelt justera den. Men ta isär och tvätta och slipa rent (fint slippapper) alla märken så det är helt slätt. Sedan innan du monterar tillbaka det ska du justera. Det är lättast så.
Användarvisningsbild
av ALEEXJ
Nu har jag plockat loss spjällhuset och rengjort. Även lossat alla vakuumslangar (som jag hittat). Två slangar hade småa sprickor. Tillfällig lösning: silvertejp.

Inväntar nu ny packning till spjällhuset så jag kan återmontera grejerna, och fortsätta testa.

Såg även att slangen till oljefällan under insuget var lös, så den kopplar jag på imorgon.

Återkommer imorgon.

Tack så länge för alla tips, det är värt mer än ni tror.
Användarvisningsbild
av lennarte
När du justerar gasspjället så lossar du muttern (7mm ringnyckel) till stoppskruven och skruvar ut den något varv. Öppna och stäng spjället ett antal gånger. Det fastnar i spjällhuset men det är normalt. Därefter skruvar du in stoppskruven samtidigt som du öppnar och stänger spjället tills spjället stannar mot stoppet. Det ska vara precis. Du skruvar på stoppskruven (små steg fram och tillbaka) samtidigt som du öppnar och stänger. När det är precis som skruven nuddar stoppet skruvar du in skruven ett halvt varv och låser fast den med muttern. Enkelt när man gjort det några gånger, men det blev mycket text......

Tack för hjälp, nu är beställn[…]

Polestar 4 på gång....

Testar att fråga här. Har provsuttit P[…]

Start stopp

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]

Besiktningsfråga

Har meddelande start stopp service erfodras g&arin[…]