- sön 29 sep 2024, 22:40
#1590617
Hej!
Jag har ett jobbigt problem med min 740 från 1987 med en B230F, LH2.2.
Problemet:
Tomgången är något hög (1100rpm) och när man håller en hastighet ”bluddrar/hostar” bilen, som att den misständer.
Det är när motorn är lite belastad som den går dåligt, vid acceleration går den jättefint. Känns inte slö eller något.
Tillägger även att bilen ibland kan dö direkt vid start, men går igång som vanligt efter ett till försök.
Följande delar är bytta/sedda över:
• Ny insugspackning (tätt).
• O-ringar på spridare bytta.
• Tändstift, Bosch WR7DC+ (tidigare NGK BPR6ES, samma problem även då). Även kollat gapet, 0.7mm på samtliga.
• Tändkablar (Volvo) bytta.
• Rotor & fördelarlock bytta.
• Tempsensor (blåa) bytt.
• Tomgångsventil rengjord & smörjd.
• Allmän service såsom olja, filter osv.
• Provat 3st LMM med samma slutnummer (07), men problemet kvarstår. Drar jag ur kontakten när bilen är igång blir tongången dålig i några sekunder sen går den till sig. Svarar dåligt på gas med kontakt utdragen, hackar dock inte när man håller en jämn hastighet. Även testat mäta en LMM och den var bra.
• Mätt lambdasonden, ser bra ut enligt det jag läst. Även testat koppla ur den, då går bilen väldigt fett.
• Testat tändmodul från en fullt fungerande 745 1987 med B230F & samma artikelnummer, problemet kvarstod.
• Rengjort gasspjället. Bytt packning & justerat.
• Kollat så att kamremmen inte hoppat en kugg.
• Inget läckage vid grenröret, har nya packningar men skruvarna ser ut att sitta bra där..
Någon som har några tips?
Jag har ett jobbigt problem med min 740 från 1987 med en B230F, LH2.2.
Problemet:
Tomgången är något hög (1100rpm) och när man håller en hastighet ”bluddrar/hostar” bilen, som att den misständer.
Det är när motorn är lite belastad som den går dåligt, vid acceleration går den jättefint. Känns inte slö eller något.
Tillägger även att bilen ibland kan dö direkt vid start, men går igång som vanligt efter ett till försök.
Följande delar är bytta/sedda över:
• Ny insugspackning (tätt).
• O-ringar på spridare bytta.
• Tändstift, Bosch WR7DC+ (tidigare NGK BPR6ES, samma problem även då). Även kollat gapet, 0.7mm på samtliga.
• Tändkablar (Volvo) bytta.
• Rotor & fördelarlock bytta.
• Tempsensor (blåa) bytt.
• Tomgångsventil rengjord & smörjd.
• Allmän service såsom olja, filter osv.
• Provat 3st LMM med samma slutnummer (07), men problemet kvarstår. Drar jag ur kontakten när bilen är igång blir tongången dålig i några sekunder sen går den till sig. Svarar dåligt på gas med kontakt utdragen, hackar dock inte när man håller en jämn hastighet. Även testat mäta en LMM och den var bra.
• Mätt lambdasonden, ser bra ut enligt det jag läst. Även testat koppla ur den, då går bilen väldigt fett.
• Testat tändmodul från en fullt fungerande 745 1987 med B230F & samma artikelnummer, problemet kvarstod.
• Rengjort gasspjället. Bytt packning & justerat.
• Kollat så att kamremmen inte hoppat en kugg.
• Inget läckage vid grenröret, har nya packningar men skruvarna ser ut att sitta bra där..
Någon som har några tips?
Senast redigerad av 3 ALEEXJ, redigerad totalt 0 gång.