Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gutten23
Tjena! Jag äger en Volvo V70, årsmodell 2016, med motorkod D4204T5.

Jag köpte nyligen bilen och var medveten om två fel som den hade. Det första felet är att ventilkåpan är dålig, vilket gör att det blåser ut luft ur oljelocket när motorn är igång. Dessutom drar bilen 0,5 liter olja per 50 mil.

Nu har jag dock stött på ytterligare ett problem – partikelfiltret sägs vara igensatt. Jag plockade ner filtret och rengjorde det med syra, men det verkade inte vara igensatt från början. Trots detta har jag nu fått upp sju felkoder, som listas nedan.

Jag har även kollat på sensorn för lufttemperaturen, som var täckt med en massa klet. Jag rengjorde den, men felkoden kvarstår. Jag undrar om dessa sju felkoder kan vara relaterade på något sätt? Jag har läst en del om EGR-fel och liknande, men skulle verkligen uppskatta lite hjälp med att tolka felkoderna så att jag vet var jag ska börja felsöka.

Fel koder:

- **P011300:** Intake Air Temperature Circuit High Input.
- **P010300:** Mass or Volume Air Flow Circuit High Input.
- **P200900:** Intake Manifold Runner Control Circuit Low (Bank 1).
- **P040700:** Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit Low, General Failure.
- **P245322:** Diesel Particulate Filter Pressure Sensor A Circuit Range/Performance, General signal failure, Signal too high.
- **P246300:** Diesel Particulate Filter - Soot Accumulation, General Failure Information. No sub type.
- **P24A400:** Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation too High (BANK 1), General Failure Information, No sub type.
av emtor
Jag har inte provat själv, men kollar man på YouTube så använder dom ett alkalisk medel för att lösa upp sotbildning i partikelfiltret.
Syra hjälper inte alls för att avlägsna sot.
Du kan prova att köpa avloppsöppnare som är starkt alkalisk, blanda med vatten samt ett par droppar diskmedel för att få vätskan att fukta bättre.
Sedan låter du det verka i några timmar och efter det sköljer man med vatten tills rent vatten kommer ut. Om det som kommer ut är svart och smutsigt vet man att medlet har fungerat.
Partikelfiltret kommer också att innehålla lite aska och askan avlägsnas med någon form ut av organisk syra . . . stärk ättiksprit, myrsyra eller oxalsyra.
Det är möjligt att Granngården säljer myrsyra.
Avloppsöppnare och andra alkaliska medel skall du vara mycket försiktig med. Får du medlet i ögonen är det kört på riktigt.
Använd skyddsvisir/glasögon och handskar.
av Gutten23
Okej, jag kommer ge det ett försök. Jag använde ett rengöringsmedel för dieselpartikelfilter, och det känns som att det borde ha fungerat. Här är en länk till medlet som jag använde https://autoking.se/produkt/1305010055E ... ov2oIPxWx0

När jag tömde ut medlet var det svartgrått, vilket borde tyda på att det har gjort sitt jobb. Tror du att det ändå inte var tillräckligt effektivt? Medlet fick verka i filtret i över 15 timmar.

Om jag skulle gissa så handlar det om en felaktig sensor, men ärligt talat har jag ingen aning. Jag känner mig ganska fast med de här felkoderna just nu.
av emtor
Om ditt andra försök resulterar i ännu svartare vatten så fungerade Profitool sin vätska inte så bra.
Trots allt så är det ju en risk att tillverka ett alkalisk medel som tar bort ögon och fingrar om kunden inte har koll på vad han eller hon gör, så tillverkarna kanske inte kör med gasen i botten med sina saker.
Mackans Garage på Y/T säljer Vikingtvätt som är mycket bra men elakt att få i ögonen.

Sensoren mäter ju trycket i dpf'en. Om tryckmätningen är felaktig för hög tolkar systemet det som en igensatt dpf, så du kan ju byta sensor också.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Men hallå. Det står ju att givarna på filtret INTE fungerarar. Fixa dem innan du försöker rengöra filtret. Kan ju vara givarfel bara
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren. Hur ligger det till med 3G-[…]

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]