- lör 31 aug 2024, 18:10
#1588105
Tjena! Jag äger en Volvo V70, årsmodell 2016, med motorkod D4204T5.
Jag köpte nyligen bilen och var medveten om två fel som den hade. Det första felet är att ventilkåpan är dålig, vilket gör att det blåser ut luft ur oljelocket när motorn är igång. Dessutom drar bilen 0,5 liter olja per 50 mil.
Nu har jag dock stött på ytterligare ett problem – partikelfiltret sägs vara igensatt. Jag plockade ner filtret och rengjorde det med syra, men det verkade inte vara igensatt från början. Trots detta har jag nu fått upp sju felkoder, som listas nedan.
Jag har även kollat på sensorn för lufttemperaturen, som var täckt med en massa klet. Jag rengjorde den, men felkoden kvarstår. Jag undrar om dessa sju felkoder kan vara relaterade på något sätt? Jag har läst en del om EGR-fel och liknande, men skulle verkligen uppskatta lite hjälp med att tolka felkoderna så att jag vet var jag ska börja felsöka.
Fel koder:
- **P011300:** Intake Air Temperature Circuit High Input.
- **P010300:** Mass or Volume Air Flow Circuit High Input.
- **P200900:** Intake Manifold Runner Control Circuit Low (Bank 1).
- **P040700:** Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit Low, General Failure.
- **P245322:** Diesel Particulate Filter Pressure Sensor A Circuit Range/Performance, General signal failure, Signal too high.
- **P246300:** Diesel Particulate Filter - Soot Accumulation, General Failure Information. No sub type.
- **P24A400:** Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation too High (BANK 1), General Failure Information, No sub type.
Jag köpte nyligen bilen och var medveten om två fel som den hade. Det första felet är att ventilkåpan är dålig, vilket gör att det blåser ut luft ur oljelocket när motorn är igång. Dessutom drar bilen 0,5 liter olja per 50 mil.
Nu har jag dock stött på ytterligare ett problem – partikelfiltret sägs vara igensatt. Jag plockade ner filtret och rengjorde det med syra, men det verkade inte vara igensatt från början. Trots detta har jag nu fått upp sju felkoder, som listas nedan.
Jag har även kollat på sensorn för lufttemperaturen, som var täckt med en massa klet. Jag rengjorde den, men felkoden kvarstår. Jag undrar om dessa sju felkoder kan vara relaterade på något sätt? Jag har läst en del om EGR-fel och liknande, men skulle verkligen uppskatta lite hjälp med att tolka felkoderna så att jag vet var jag ska börja felsöka.
Fel koder:
- **P011300:** Intake Air Temperature Circuit High Input.
- **P010300:** Mass or Volume Air Flow Circuit High Input.
- **P200900:** Intake Manifold Runner Control Circuit Low (Bank 1).
- **P040700:** Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circuit Low, General Failure.
- **P245322:** Diesel Particulate Filter Pressure Sensor A Circuit Range/Performance, General signal failure, Signal too high.
- **P246300:** Diesel Particulate Filter - Soot Accumulation, General Failure Information. No sub type.
- **P24A400:** Diesel Particulate Filter Restriction - Soot Accumulation too High (BANK 1), General Failure Information, No sub type.