Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Motorn fungerar som den skall :)

Kände lite snabbt på generatorhjulet och servopumpen men upplever att de snurrade lätt. Skall riva i helgen men tänkte bara kolla ang det hjulet/lagret som ev orsakat detta, känner man tydligt att det är så dåligt att remmen går av?

Var ganska söndertrasad så flyt att inget mer hände.
Frihjulet på generator är lätt att missa att det slutar att fungera.
Genom att låta någon varva upp motorn till 1500-1600 rpm, och sedan slå av motorn, samtidigt står man "vid" generatorn", då ska generatorn fortsätta att snurra en stund och det ska vara inga missljud
erniefågelholk skrev:Har du kört mer än 10000 mil sen du bytte
spännrulle o frihjulgenerator så skulle jag byta dessa o rem
Annars bara rem
Kamremskit inkl alla remmar byttes för ca 8000 mil och 4 år sedan. Gjorde det själv så jag vet att det verkligen gjorts.
Generatorlagren tror jag aldrig bytts och definitvt inte under de 9000 mil vi kört med bilen.
Momentum skrev:Frihjulet på generator är lätt att missa att det slutar att fungera.
Genom att låta någon varva upp motorn till 1500-1600 rpm, och sedan slå av motorn, samtidigt står man "vid" generatorn", då ska generatorn fortsätta att snurra en stund och det ska vara inga missljud
Så du menar att jag kan inte bara genom att for hand snurra på det avgöra om det är bra eller ej?
Frihjulet ska ju rimligen rotera fritt pt ena hållet så du borde kunna sätta snurr på det för hand (med remmen borttagen förstås) och känna om det snurrar och/eller glappar i lagren. Det blir inte samma som med velastningen av remmen men kan ändå ge en fingervisning på frihjulets status.

Man brukar ju vilka undvika manövern med att varva upp en turbomotor och slå av den eftersom man tappar oljetrycket snabbt men tirboaxeln fortsätter snurra en stund om den fått fart, tråkigt om man sabbar turbolagren.
bensinskalle skrev:Frihjulet ska ju rimligen rotera fritt pt ena hållet så du borde kunna sätta snurr på det för hand (med remmen borttagen förstås) och känna om det snurrar och/eller glappar i lagren. Det blir inte samma som med velastningen av remmen men kan ändå ge en fingervisning på frihjulets status.

Man brukar ju vilka undvika manövern med att varva upp en turbomotor och slå av den eftersom man tappar oljetrycket snabbt men tirboaxeln fortsätter snurra en stund om den fått fart, tråkigt om man sabbar turbolagren.
Ja optimalt hade varit att kunna lista ut vad som orsakat det innan ny rem monteras. Rätt trasig längs hela ena sidan så gissar att ngt går trögt och vilket jag kommer upptäcka imorgon :)
Tycker både generator, spännare, AC och styrservopump känns som de borde så har ingen bra förklaring till varför remmen gått av.
Som man kan se på bilderna är remmen ganska trasig men det kan ju förstås hänt efter den gick av om den legat emot hjul som snurrar.

Brottet ser ut som den slitits itu.
thumbnail_IMG_4504.jpg
thumbnail_IMG_4504.jpg (632.21 KiB) Visad 504 gånger
thumbnail_IMG_4503.jpg
thumbnail_IMG_4503.jpg (690.44 KiB) Visad 504 gånger
thumbnail_IMG_4502.jpg
thumbnail_IMG_4502.jpg (648.93 KiB) Visad 504 gånger
Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]