Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dejan195
Finns tydligen något problem med nya mjukvara som lägga vid service som gör att bilen kan visa ”bilen används” i appen fast den är låst.
Köpte min V90 D4 AWD 2020 i måndags och fungerade i ca 1 dag som vanligt. Men sedan igår kväll så står det ”bilen används”

Fick detta av kundtjänst:

”Det senaste dagarna har vi uppmärksammat att flera kunder upplever liknade problem i Volvo Cars-appen. Vi har efter en undersökning identifierat att det finns ett programfel i
mjukvaruuppdateringen, som
ingår i Volvo Originalservicen och konstaterat att detta ligger bakom störningen.
Samtliga av våra Volvoverkstäder
har fått tillgång till en ny mjukvaruuppdatering. Denna
uppdatering löser problemet med att Volvo Cars-appen felaktig indikerar "bilen används"
Din personliga servicetekniker hjälper dig att hitta en tid för
installation av den nya uppdateringen.”

Hon kunde inte svara på om det skulle vara kostnadsfritt men låter konstigt att de ska ta betalt för detta. Speciellt jag som köpte bilen i måndags :-D

Ska dit för att installera CarPlay på måndag så ska fråga om de har fått någon uppdatering.

Är det några fler som har samma problem ?
Senast redigerad av 1 Dejan195, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hade det några dagar, men sen försvann det. Det var i och för sig i samband med uppdateringar både när problemet kom och när det försvann.
av Xanthopteryx
Självklart är denna uppdatering kostnadsfri.
Det är ett fel i levererad programvara och då kommer om inte annat konsumentköplagen in.
Finns ju dessutom garantier på utfört arbete hos Volvo själva.
av oldtimersmc
Ok får messet att "Service erfodras på VOC
av Xanthopteryx
Det går att byta själv om man är lite händig. Måste riva panelen på högersidan i bagageutrymmet och ta sig in till kommunikationsboksen som sitter där och tror det är på baksidan så finns batteriet. Specialbatteri såklart men borde gå att köpa av volvohandlare. Lite osäker på om man måste göra något med dator sedan men Tror inte det.
av Xanthopteryx
Problemet är om en olycka sker så kanske inte bilen kan ringa nödnumret om strömmen försvinner.
Det är därför det finns ett backupbatteri i enheten så vid en allvarlig olycka när strömmen kanske ryker helt så fungerar ändå kommunikationen med nödcentralen en viss tid efteråt.
av VolvoXC90
Efter min service av min Xc90 så stod det i appen att ”bilen används”. Jag kontaktade Volvo on call och min servicetekniker. Detta var ett vanligt fel med den nya uppdateringen och de behövde ha in bilen igen och lägga in en specialuppdatering för att det skulle fungera.
Jag lämnade in bilen kostnadsfritt, det tog ca 20 min och nu funkar den.
Tänkte om det var det om det nu inte var batteriet🙂

Går inte som en dans detta. Har fastnat i at[…]

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]

Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]